ads

دهقانان در فراه بدیل کشت کوکنار در اختیار ندارند

شماری از دهقانان در ولایت فراه می‌گویند که کشتت‌زارهای کوکنار شان تخریب شده، اما آنان هیچ کشت بدیلی در اختیار ندارند. آنان می گویند که مسئولان حکومتی تاکنون برای شان در زمینۀ کشت بدیل هیچ همکاری نکرده‌اند. از سویی هم مسئولان در مدیریت مبارزه با مواد مخدر ولایت فراه می‌گویند که پیش از فرارسیدن فصل کشت کوکنار، به تمامی دهقانان اطلاع داده شده تا از این کشت خودداری کنند، براین اساس بیش از 300 جریب کشتزار کوکنار در سال جاری تخریب شده است.

روح‌الله دانش
23 دلو 1402
دهقانان در فراه بدیل کشت کوکنار در اختیار ندارند

کشت کوکنار و فروش تریاک که بیش از دو دهه بزرگترین منبع عایداتی دهقانان فراه را تشکیل می‌داد، پس از ممنوع شدن آن، دهقانان در جستجوی کشت بدیل شدند، اما آنان از عدم حمایت حکومت در این زمینه شکایت دارند.

این دهقانان می‌گویند هرچند مسئولان حکومتی کشتزار مواد مخدر آنان را تخریب کرده‌اند، اما در زمینۀ کشت بدیل آن تاکنون هیچ همکاری نکرده‌اند.

گل آقا 61 ساله، یک تن از دهقانان ولسوالی خاک سفید ولایت فراه که بیش از بیست سال زمین‌های زراعتی اش را کوکنار کاشته، اکنون می‌گوید که مشکلات اقتصادی وی را مجبور کرده تا مصارف فامیل 12 نفری اش را از راه کارگری تامین کند.

“برای ما هیچ کمکی از سوی مسئولان و مؤسسه‌ها صورت نگرفته است. چندین بار صدای خود را بلند کردیم،  اما کسی صدای ما را نشنید. خیلی از مردم فراه در زمان نیش کوکنار، خرچ چندین ماهه شان را تامین می‌کردند، اما اکنون این کار از روی آنان گرفته شده است.”

دین محمد که مصارف فامیل 8 نفری اش را با کشت کوکنار تامین می‌نمود نیز با ابراز نگرانی از ممنوع شدن این کشت و نبود کشت بدیل می‌گوید:”ما تریاک می‌کاشتیم و عایدات خوبی‌داشتیم. فعلا در عوض آن گندم و بعضی حبوبات دیگر می‌کاریم، ولی احتیاجات ما فراهم نمی‌شود.”

با وجودی که دهقانان از نبود کشت کوکنار و عدم حمایت ازسوی حکومت شکایت دارند، اما مسئولان در ریاست زارعت ولایت فراه از همکاری با دهقانان و همچنین معرفی کشت بدیل کوکنار سخن می زنند.

شاه محمد سروری، رییس ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فراه می‌گوید:”برای دهقانان کشت بدیل کوکنار معرفی شده که شامل زعفران، هینگ یا انغوزه، عناب و خرما می‌باشد. برای 37 هزار و سه‌صد دهقان امکانات دهقانی از سوی این اداره توزیع شده است.”

در همین حال مولوی محمد مهاجر، مدیر مبارزه با مواد مخدر ولایت فراه از تخریب 342 جریب کشتزار مواد مخدر در سال جاری خبر داده و می‌گوید:”در سال جاری 342 جریب کشتزار کوکنار و چرس را تخریب کردیم. پیش از کاشتن آن برای مردم در تمامی ولسوالی‌ها آگاهی داده بودیم که مواد مخدر نکارند.”

گفتنی است که به تاریخ 14 حمل 1401 خورشیدی رهبری امارت اسلامی طی فرمانی کشت، فروش و قاچاق مواد مخدر را در سراسر افغانستان ممنوع اعلام کرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA