ads

حزب عمران خان پیشتاز اما معترض به نتایج انتخابات

براساس نتایج انتخابات پارلمانی پاکستان، نامزدهای مستقل و متحد با عمران خان موفق شدند ۱۰۱ کرسی پارلمان این کشور را از آن خود کنند، اما حزب تحریک انصاف بازهم خواستار استعفای فوری سکندر سلطان راجا، رییس کمیسیون انتخابات این کشور شده و وی را به بی‌توجهی به وظایف قانونی و زمینه‌سازی برای تقلب متهم کرده است. با این حال حزب مسلم لیگ و حزب مردم پاکستان با 75 و  ۵۴ به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. کارشناسان به این نظر اند که با توجه به شرایط کنونی، تشکیل حکومت ائتلافی در پاکستان دشوار بود و خلای قدرت سبب تشدید بحران در این کشور خواهد شد.

مسرور تابش
23 دلو 1402
حزب عمران خان پیشتاز اما معترض به نتایج انتخابات

اغتشاش و ناآرامی در جاده‌های شهرهای بزرگ پاکستان به دلیل حضور پر رنگ معترضان به نتایج نهایی انتخابات پارلمانی پاکستان که ۳ روز پیش یعنی در هشتم فبروری برگزار و نتیجۀ آن ناوقت روز گذشته اعلام شد، روز بروز گسترده‌تر می‌شود.

بر اساس نتایج انتخابات پارلمان که از سوی کمیسیون انتخابات این کشور اعلام شده است، هیچ حزبی در پارلمان ۳۳۶  نفری این کشور، موفق به تکمیل نصاب، یعنی  ۱۶۹ کرسی که برای تشکیل دولت لازم است نشده است.

 نتایج انتخابات نشان می‌دهد که نامزدهای مستقل و متحد با عمران خان موفق شده‌اند ۱۰۱ کرسی پارلمان این کشور را از آن خود کنند. حزب مسلم لیگ پاکستان با کسب ۷۵ کرسی در جایگاه دوم این انتخابات قرار دارد و حزب مردم پاکستان هم توانسته ۵۴ کرسی را کسب کند و به این ترتیب در جایگاه سوم این انتخابات قرار بگیرد.

این نتیجه نشانگر پیچیدگی در رابطه به تشکیل دولت در این کشور است و زنگ خطر بحران نیز از دیشب و با آغاز تظاهرات هواداران حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد، در شماری از شهرهای این کشور به صدا در آمده ‌است.

با توجه به شرایط پیش‌ آمده، کارشناسان به این نظراند که اوضاع در پاکستان بحرانی‌تر خواهد شد و ممکن نیست به این زودی مشکلات این کشور حل و حکومت ائتلافی تشکیل شود.

روح‌الله هوتک، کارشناس امور بین‌الملل می‌گوید:”نشانه‌های بحران در پاکستان دیده می‌شود و این بحران بیشتر خواهد شد، زیرا ملت پاکستان همانند گذشته متحد نیست و انتخاب‌های متفاوت و مشکلات سیاسی و اقتصادی مانع جمع شدن آن‌ها دور یک محور خواهد شد. همین موضوع هم سبب طولانی شدن بحران و پیچیده شدن اوضاع خواهد شد.”

مطیع‌الله آرین‌پور، دیگر کارشناس امور بین‌الملل به این نظر است که داوم بحران سبب مداخله اردوی پاکستان در تشکیل نظام بعدی خواهد شد و این موضوع بر مشکلات دیگر در این کشور می‌افزاید.

” ترس از این وجود دارد که با استفاده از خلای قدرت در پاکستان، پای نظامیان به سیاست کشیده شود و به خواستۀ آنان نظامی شکل بگیرد که براساس دموکراسی و نتیجۀ انتخابات نخواهد بود. این موضوع سبب افزایش بحران و به‌خصوص مشکلات اقتصادی که از قبل دامن‌گیر این کشور بوده، خواهد شد.”

از نظر آگاهان، پاکستان در حال حاضر با یکی از شدیدترین بحران‌های سیاسی و اقتصادی در تاریخ ۷۵ ساله خود مواجه است. به گفتۀ آنان، بخش عمده این مشکلات ناشی از ساختار سیاسی داخلی و مبارزه بی‌امان احزاب و سیاستمداران برای کسب و باقی ماندن در قدرت با بهره جویی از تمامی ابزار و موقعیت‌های دست داشته شان است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA