ads

بانک مرکزی: سیستم بانکی افغانستان از حالت بحرانی بیرون شده است

مسئولان بانک مرکزی می‌گویند که برخلاف پیش‌بینی‌های برخی سازمان‌ها و کشورها مبنی بر سقوط سیستم بانکی در افغانستان، امارت اسلامی با تدابیر مؤثر، توانسته این بحران را کنترول کرده و اررش پول افغانی را در برابر اسعار خارجی حفظ کند.

کلید
22 دلو 1402
بانک مرکزی: سیستم بانکی افغانستان از حالت بحرانی بیرون شده است

مسئولان بانک مرکزی در نشست فوق‌العاده شورای عالی اقتصادی که به هدف مقابله با چالش‌های بانکی و راه‌های‌حل برای آن برگزار شده بود، گفتند که برخی سازمان‌ها و کشورها سقوط سیستم بانکی افغانستان را پیش بینی کرده بودند، اما این بحران با مدیریت کارا کنترول شده است.

هدایت‌الله بدری، رییس بانک مرکزی در مورد می‌گوید:”سیستم بانکی افغانستان از حالت بحران بیرون شده است. از ارزش پول افغانی دربرابر اسعار خارجی حفاظت صورت گرفته و محدویت‌های امانتی بانکی مشتریان از بانک‌های خصوصی تاحدی زیادی رفع شده است.”

به گفتۀ وی، جمع آوری پول‌های فرسوده، چاپ پول‌های جدید و تقویت سیستم بانکداری اسلامی از دستاوردهای دیگر این بانک می‌باشد.

درهمین حال‌ ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء، تقویت سکتور بانکی را در پیشرفت اقتصاد کشور مهم خوانده و افزود که توجه به این بخش سبب اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران می‌شود.

“امارت اسلامی پلان دارد تا از راه‌های مختلف  بشمول استخراج قانونی معادن، معیاری شدن سکتور زراعت، مدیریت آب‌های کشور و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی اقتصاد کشور را تقویت کند، همچنان فرصت‌های کاری برای مردم نیز فراهم سازد.”

به‌گفتۀ وی، امارت اسلامی به‌تنهایی قادر به این کار نخواهد بود، بنابراین همکاری بانک‌ها، تاجران و سرمایه‌گذاران در این راستا مهم است.

از سویی هم ملا ناصر آخند، سرپرست وزارت مالیه  به نمایندگان بانک‌های خصوصی تعهد سپرد که مشکلات آنان در اسرع وقت حل خواهد شد.

“همان طوری‌که تاکنون مشکلات شما را حل کردیم، بعد ازاین نیز به آن پابند هستیم. اما از شما هم تقاضا می‌کنیم که بانک‌های تان را حمایت کنید، زیرا اقتصاد کشور از این طریق تقویت می‌شود.”

درحالی از پیشرفت‌ها دربخش بانکداری و تلاش‌ها به هدف رفع مشکلات بانکی سخن زده می‌شود که به گفتۀ آگاهان امور اقتصادی، وضع محدودیت‌ها بر خدمات بانکی و تحریم‌های جهانی بر نظام بانکی افغانستان، آسیب‌های جبرا‌ن ناپذیر را به اقتصاد کشور وارد کرده است.

از سویی هم باگذشت بیش از دو سال شهروندان هنوز نمی‌توانند پول‌های‌شان را به‌گونۀ کامل از بانک‌ها برداشت کنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA