ads

تاکید امارت اسلامی به افزایش کمک‌های بشری در افغانستان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می گوید برای  رسیدگی به  نیازمندان و کاهش فقر  در افغانستان، نیاز است تا کمک های جامعه‌جهانی افزایش یابد. این درحالی است که به تازگی برنامه جهانی غذا از کمبود بودجه خود برای کمک رسانی به میلیون ها افغان در سال جاری اظهار نگرانی کرده و گفته است که تنها توانایی کمک به 7 میلیون نفر را در افغانستان دارد.

کلید
14 دلو 1402
تاکید امارت اسلامی به افزایش کمک‌های بشری در افغانستان

برنامه جهانی غدا  در گزارشی اعلام کرده است که از نوامبر تا اپریل  سال 2023 ، برای حدود 16 میلیون نیازمند در افغانستان کمک‌های بشردوستانه نموده، اما اکنون به دلیل کمبود بودجه  تنها توانایی کمک به 7 میلیون نفر را دارد.

در این گزارش همچنان آمده است که برنامه جهانی غذا در سال گذشته مجبور شد، کمک های خود به 10 میلیون نیازمند را متوقف کند.

با این حال، مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که برای رسیدگی به نیازمندان و کاهش فقر در افغانستان، نیاز است تا جامعه جهانی کمک‌های بشری خود را بیشتر سازد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در صحبت با رادیو کلید می‌گوید:”در عموم کمک‌های بین‌المللی به افغانستان قابل ستایش است و ما خواهان تداوم و بیشتر شدن این کمک‌ها هستیم. جنگ بیش از دو دهه مردم افغانستان را متاثر ساخته است، بنا کمک‌های بشری تا یک مدتی برای افغانستان نیاز است.”

در همین حال برخی از مبصرین اقتصادی می‌گویند، کمک‌هایی که تاکنون تحت نام مساعدت‌های بشری صورت گرفته مؤثریت آن در کوتاه مدت قابل لمس بوده، اما برای دراز مدت باید راه‌های دیگر جستجو شود.

نصیر رشتیا، یکتن از مبصرین اقتصادی با این دیدگاه که گسترش تعاملات سیاسی می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود، می‌گوید که امارت اسلامی باید بیشتر وارد تعاملات سیاسی با جهان گردد: “افغانستان به رسمیت شناخته شود تا اینکه جامعه جهانی افغانستان را در بخش‌های اقتصادی و بشری کمک کند. امارت اسلامی نیز تلاش کند که پروژه‌های انکشافی و توسعوی را حرکت دهد و این کار در ایجاد شغل و ریشه کن شدن فقر در کشور خیلی کمک می‌کند.”

در همین حال، مسئولان در وزارت اقتصاد می‌‎گویند که با توجه به تحریم‌های اقتصادی، تداوم کمک‌های بشری از سوی جامعه جهانی به افغانستان حیاتی است.

عبدالرحمن حبیب، سخنگوی این وزارت می‌گوید که وزارت اقتصاد تلاش دارد تا از طریق انسجام پالیسی‌ها و برنامه‌های ملی، با اتکا به ظرفیت‌های موجود اقتصادی و تمرکز بر منابع داخلی، حرکت به‌سوی خودکفایی را تسریع بخشد.

“برای کاهش فقر و توسعه اقتصادی کشور، توجه به سکتورهای اشتغال‌زایی و سرمایه گذاری روی زیربناهای بزرگ اقتصادی آغاز شده است.”

برنامه جهانی غذا در حالی از کمبود بودجه  به هدف کمک به افغان‌های آسیب پذیر اظهار نگرانی می‌کند که پیش از این سازمان ملل متحد، از نیازمندی 29 میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه سخن زده بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA