ads

آغاز اولین دور کمپاین امسال واکسین پولیو در هرات

اولین دور کمپاین واکسین پولیو(فلج اطفال) در سال 2024، از سوی مسئولان صحی در ولایت هرات آغاز شده و قرار است در این دور، 276 هزار کودک واکسین شوند. آصف کبیر، مسئول عملیاتی تطبیق واکسین پولیو در حوزه غرب کشور می‌گوید که از سه سال و چهار ماه به این سو، هیچ واقعه مثبت پولیو در حوزه غرب کشور به ثبت نرسیده است.

 روح الله دانش
8 دلو 1402
آغاز اولین دور کمپاین امسال واکسین پولیو در هرات

در آخرین روز های ماه اول سال 2024 میلادی، مسئولان صحی در ولایت هرات اولین دور کمپاین واکسین پولیو( فلج اطفال) را آغاز کردند. آنان اعلام کردندکه قرار است روز دوشنبه(9 دلو) صدها کودک زیر پنج سال، در ولسوالی‌های شیندند، انجیل و مرکز هرات واکسین پولیو را دریافت نمایند.

آصف کبیر، مسئول عملیاتی واکسین پولیو در حوزه غرب می‌گویدکه در این دور کمپاین، 276 هزار کودک زیر پنج سال واکسین  می‌شوند.

“این دور کمپاین برای چهار روز، از فردا شروع می‌شود. در سال گذشته ما شش دور واکسین پولیو را در هرات و هشت دور کمپاین را در  فراه داشتیم. در سه سال و چهار ماه گذشته ما شاهد هیچ مورد مثبت پولیو در حوزه غرب نبودیم.”

از سویی هم مسئولان در ریاست ارشاد، حج و اوقاف ولایت هرات می‌گویندکه از لحاظ شرعی والدین مؤظف به حفظ سلامتی کودکان شان می باشند و نیاز است که بزرگان خانواده‌ها به‌خاطر جلوگیری از فلج شدن کودکان  شان، در زمینه تطبیق واکسین پولیو با مسئولان صحی همکار باشند.

مولوی سیف الدین عزیزی، رییس این اداره می‌گوید:”ما در ریاست حج  و اوقاف از تطبیق واکسین پولیو حمایت می‌کنیم و خطیبان مساجد را هم می‌گوییم که از واکسین پولیو حمایت کنند. بعضی مردم فکر می‌کند که واکسین پولیو مربوط به غیر مسلمان‌ها می‌شود، اما اینطور نیست، بلکه اسلام بیشتر به صحت و سلامتی انسانها تاکید دارد.”

در همین حال نثار احمد الیاس، سخنگوی والی هرات به مسئولان صحی و تیم‌های واکسیناسیون، وعده همکاری داده و می‌گوید:”در زمینۀ واکسین پولیو مسئولان و نیروهای امنیتی همکار می‌باشند. بارها برای مسئولان گفته شده که در تمام ساحات هرات با تیم‌های صحی همکار باشند.”

 با این وجود برخی از باشندگان ولایت هرات بر ادامه کمپاین و تطبیق واکسین پولیو تاکید داشته، می‌گویند هر چند در این ولایت مورد مثبت پولیو به ثبت نرسیده، اما به‌خاطر جلوگیری از خطرات احتمالی این مرض، نیاز است که این پروسه جریان داشته باشد.

 غفور نادری، یک تن از باشندگان ولایت هرات می‌گوید:”ما با ایران و پاکستان هم سرحد هستیم، چون مهاجرینی که از این کشورها به افغانستان بر می‌گردند، اگر این بیماری از طریق آن‌ها منتقل شود، احتمال دارد اطفال ما را نیز مبتلا کنند، از این رو نیاز است که واکسین پولیو را همزمان با ورود مهاجرین بر کودکان مان تطبیق کنیم.”

گفتنی است که در جریان سال گذشته، شش واقعه مثبت پولیو در وزارت صحت عامه افغانستان به ثبت رسیده و همزمان با اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان و ایران، برخی از نهادهای بین‌المللی نگرانی شان را از احتمال گسترش بیماری فلج اطفال یا پولیو در افغانستان، ابراز کرده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA