ads

شفاخانه‌ها وجود دارد اما دوا نه

بر اساس گزارش‌ها پیش از این صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) 70 قلم مواد طبی را به مرکزهای صحی در ولسوالی‌های دورافتاده‌ی کندهار توزیع می‌کرد؛ اما این روند اکنون تعلیق شده است.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
5 دلو 1402
شفاخانه‌ها وجود دارد اما دوا نه

باشندگان کندهار، می‌گویند که از دوونیم ماه به اینسو، به دلیل نبود دوا در مرکزهای صحی، مریضانی که به خاطر تداوی به شفاخانه‌های شهر کندهار مراجعه می‌کنند، با مشکلات زیادی مواجه‌اند.

سردار محمد که از ولسوالی دند، برای تداوی به شفاخانه‌ی حوزوی میرویس آمده است، می‌گوید که در مرکز صحی این ولسوالی دوا وجود ندارد و تمام باشندگان آن، مریضان شان را به شهر کندهار انتقال می‌دهند.

به گفته‌ی او، تا زمانی که مریضان را به شهر می‌رسانند، وضعیت شان بدتر می‌شود:” ما به کلینیک خود ما رفتیم، داکتران نسخه دادند و گفتند که دوا را باید خود ما خریداری کنیم، در این صورت چه فایده؟ اکنون به شفاخانه‌ی چینایی‌ها آمده‌ایم و اینجا هم دوا به پول است، تنها نسخه به دست ما می‌دهند، پس فرق میان اینها و شفاخانه‌های خصوصی چه شد؟”

صفت‌الله؛ باشنده‌ی ولسوالی پنجوایی نیز مشکل مشابه دارد و می‌گوید که در مرکزهای صحی این ولسوالی، برای مریضان دوای رایگان داده نمی‌شود.

او می‌افزاید که مردم به دلیل مشکلات اقتصادی، نمی‌توانند دواهای با کیفیت از دواخانه‌های خصوصی خریداری کنند:” در گذشته یک پاکت دوای سردردی یا زکام می‌دادند اما اکنون آن هم نیست و می‌گویند که کمک متوقف است و ما تنها نسخه می‌توانیم بدهیم، دوا را باید خود تان از پول شخصی خریداری کنید.”

از سویی هم احمدالله؛ باشنده‌ی ولسوالی ارغنداب، می‌گوید که در کنار مشکل کم‌بود دوا، از مدتی به‌اینسو معاش کارمندان مرکزهای صحی این ولسوالی نیز پرداخت نشده است.

احمدالله گفت:” از مقام‌های امارت اسلامی این خواهش را داریم که این مشکلات کشور را به‌خوبی حل کنند، حدود دو یا سه سال می‌شود که ما با مشکلات زیاد مواجه هستیم و اقتصاد ما ضعیف شده است، پول نیست و دوا را باید بخریم، شما سر تان را در گریبان کنید، برای تان معلوم می‌شود.”

همزمان با این، باشندگان شهر کندهار می‌گویند که تمام مرکزهای صحی در این شهر به‌شمول شفاخانه‌ی حوزوی میرویس، با کم‌بود دوا مواجه‌اند و تا کنون برای حل این مشکل، گام موثری برداشته نشده است.

بلال احمد؛ باشنده‌ی کندهار می‌گوید، پیش از این در شفاخانه‌ی میرویس و دیگر مرکزهای صحی دولتی، دوای رایگان برای مریضان داده می‌شد، اما اکنون مردم دواهای مورد نیاز شان را از دواخانه‌های خصوصی خریداری می‌کنند: ” در گذشته، در شفاخانه‌ی چینایی دوا داده می‌شد؛ اما اکنون که مریض را می‌بریم نسخه‌اش را از بازار خریداری می‌کنیم، اگر ما مجبور نمی‌بودیم، پس در شفاخانه‌ی دولتی چه می‌کردیم، می‌رفتیم به شفاخانه‌ی خصوصی، اکنون قیمت دوا هم نسبت به گذشته بسیار بلند رفته است، مردم فقیر استند و توان خریدش را ندارند.”

در همین حال مسوولان صحی کندهار، مشکلات مردم در این زمینه را تایید نموده، می‌گویند که گفت‌وگوها با یونیسف و موسسه‌ی باران آغاز شده است و مشکل نبود دوا در مرکزهای صحی این ولایت، به زودی حل خواهد شد.

عبدالمنان کاکر؛ سخنگوی ریاست صحت عامه‌ی کندهار می‌گوید، این دو نهاد اطمینان داده‌اند که روند انتقال دوا به مرکزهای صحی این ولایت را از سر می‌گیرند.

کاکر افزود:” پروژه‌های صحی در ولایت کندهار که زیر چتر موسسه‌ی باران کار می‌کند و از سوی یونیسف تمویل مالی می‌شود، حدود 114 کلینیک است که در میان آنها مرکزهای بزرگ صحی نیز شامل است، شفاخانه‌ی ولسوالی سپین بولدک نیز در آن شامل است که دوا و تمام امکانات آن را می‌دهند، این مرکزها اکنون با کم‌بود دوا مواجه‌اند؛ اما باز هم چند قلم دوا در این روزها برای شان توزیع شده است و تلاش‌ها برای حل کامل آن جریان دارد.”

گفتنی‌ست که پیش از این، شفاخانه‌ی حوزوی میرویس کندهار از سوی کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ تمویل می‌شد؛ اما کمک‌های این کمیته، در ماه سپتمبر گذشته، متوقف شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA