ads

حکومت همه‌شمول، اما نه به دستور کشورهای دیگر

شماری از مبصرین سیاسی در واکنش به تاکید برخی از کشورهای منطقه بر ایجاد حکومت همه شمول درافغانستان، می‌گویند که حکومت همه‌شمول باید به خواست مردم افغانستان باشد، نه به دستور کشورهای دیگر. درعین حال ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی‌ می‌گوید که چگونکی نظام، شمولیت و عدم شمولیت موضوع داخلی افغانستان است.

کلید
2 دلو 1402
حکومت همه‌شمول، اما نه به دستور کشورهای دیگر

به دنبال اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرده، شماری از مبصرین سیاسی می‌گویند که کشورهای دیگر می‌خواهند به این بهانه، افراد مورد نظر خود شان را در نظام کنونی جابجا‌کنند.

مقصود حسن زاده، یکی از مبصرین سیاسی می‌گوید:”ایجاد حکومت همه‌شمول خواست مردم افغانستان هم است، اما نه به خواست روسیه و سایر کشور ها. ما از بزرگان امارت اسلامی می‌خواهیم که درکنار چهره‌های مورد اعتماد شان، به سایر افراد نیز فرصت دهند تا در حکومت کار کنند.”

از سویی هم سید اکبر آغا، یکتن دیگر از مبصرین سیاسی درمورد می‌گوید که بحث حکومت همه‌شمول ازسوی روسیه و یا جامعه جهانی، مداخله در امور افغانستان است.

“این کشورها که همواره بر ایجاد حکومت همه‌شمول درافغانستان تاکید دارند، فکر نکنم نظام های خود شان به گونۀ واقعی همه‌شمول باشد. مقامات این کشور ها با چنین اظهاراتی، به دنبال اهداف دیگری هستند و نمی‌خواهند که نظام اسلامی در افغانستان حاکم باشد.”

در همین حال ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی ‌می‌گوید که نظام کنونی همه‌شمول است و چگونگی نظام نیز موضوع داخلی افغانستان است.

“دیگرکشور ها نباید در مسایل داخلی افغانستان مداخله کنند. امارت اسلامی خواهان ایجاد روابط حسنه با همه کشور ها، بشمول روسیه می‌باشد و از آنان نیز خواهان چنین رویکردی هستیم.”

باآنکه سازمان ملل متحد و برخی کشورها ایجاد حکومت همه‌شمول را یکی از شروط به رسمیت شناختن امارت اسلامی عنوان می‌کنند، اما مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند اصطلاح حکومت همه‌شمول از سوی جامعه جهانی هم تاکنون به‌گونه واضح تعریف نشده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA