ads

وقتی لوازم رسانه‌های صوتی و تصویری خریدار نداشته باشد

شماری از فروشندگان لوازم رسانه‌های صوتی و تصویری در ولایت هرات از بی‌بازاری نگرانی داشته و می‌گویند که پس از تحولات سیاسی، نه تنها خیلی از خبرنگاران وظایف شان را از دست داده‌اند، بلکه آنان نیز 80 درصد مشتریان شان را از دست داده‌اند. برخی کارشناسان رسانه‌یی در هرات می‌گویند وقتی بیش از بیست رسانه صوتی و تصویری در این ولایت سقوط کرده و آنانی که باقی مانده‌اند هم با کمبود بودجه مواجه هستند، دیگر چه کسی خریدار لوازم رسانه‌یی باشد.

روح الله دانش 
26 جدی 1402
وقتی لوازم رسانه‌های صوتی و تصویری خریدار نداشته باشد

این روزها در ولایت هرات نه رسانه‌ها روزگار مناسبی را می‌گذرانند و نه هم کسانی که لوازم رسانه‌های صوتی و تصویری به فروش می‌رسانند.

فروشندگان لوازم رسانه‌های صوتی و تصویری در ولایت هرات می‌گویند که به دلیل سقوط خیلی از رسانه‌های محلی در این ولایت، نه تنها شمار زیادی از خبرنگاران وظایف شان را از دست داده‌اند، بلکه بازار کار و بار آن‌ها نیز با رکود مواجه شده‌است.

سعید حسین زاده، که از 17 سال به این‌سو لوازم رسانه‌های صوتی و تصویری به فروش می‌رساند، می‌گوید که در دو سال اخیر بیش از 80 در صد مشتریانش را از دست داده‌است.
“مشتریان ما رسانه‌ها و خبرنگاران بودند و حال مشتری نداریم. وقتی وضعیت اقتصادی رسانه‌ها و خبرنگاران خوب باشد، صد در صد روی کار ما تأثیر خواهد داشت و فروشات ما خوب می‌شود. من به دلیل نداشتن مشتری چند بار قصد کردم دکان خود را ببندم.”

مسعود شمس، یکی دیگر از فروشندگان لوازم رسانه‌های صوتی و تصویری که مصارف فامیل 9 نفری را به عهده دارد، می‌گوید که این روزها خریداران لوازم رسانه‌ها انگشت‌شمار اند.

“در این‌جا حدود ده دکان لوازم رسانه‌های صوتی و تصویری را به فروش می‌رساندند، اما در حال حاضر چهار دکان به فعالیت شان ادامه می‌دهند. خیلی از این افراد از کار خود دست کشیده‌اند و فروشات ما نیز کاهش یافته است.”

در همین حال، مسئولان برخی از رسانه‌های محلی در هرات می‌گویند که آنان به دلیل نداشتن بودجه کافی، ناگزیر شده‌اند تا از فعالیت دست بکشند.

حبیب خلیلی، مسئول یک رسانۀ محلی در ولایت هرات در این مورد می‌گوید:”درحال حاضر رسانه‌های داخلی حمایت کننده مالی ندارند وبا مشکلات اقتصادی روبه‌رو شده‌اند، ما مجبور شدیم فعالیت خود را متوقف کنیم.”

از سوی دیگر، کارشناسان رسانه‌یی عامل رکود بازار فروش لوازم رسانه‌های صوتی و تصویری را در مشکلات اقتصادی رسانه‌ها و خبرنگاران عنوان می‌کنند.
احمد احمدی، یکی از این کارشناسان می‌گوید:”در دو سال گذشته رسانه‌ها با مشکلات مالی زیادی مواجه شدند و همین موضوع سبب شد تا رسانه‌ها از وسایل استهلاک شدۀ خود استفاده کنند و این امر سبب رکود بازار فروشندگان وسایل صوتی و تصویری رسانه‌ها شده است.”

این در حالی است که بر اساس معلومات مدیریت رسانه‌های محلی ولایت هرات، پس از تحولات سیاسی، بیش از 20 رسانۀ شنیداری و دیداری بنابر مشکلات اقتصادی از فعالیت باز مانده‌اند.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA