ads

دختران: در پیری چه کنیم که دروازه‌های مکتب‌ها باز شود؟

دختران بازمانده از آموزش از دوسال به این طرف در حسرت گذشتن دوران آموزشی زندگی شان بسر می‌برند. برخی از این دختران از حکومت می‌خواهند که طرح بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را هرچه زودتر عملی سازد تا آنان در سال جدید تعلیمی و تحصیلی بتوانند به درس‌های شان برگردند. این موضوع نه تنها برای دختران، بلکه برای دیگر اقشار جامعه بشمول برخی چهره‌های سیاسی نیز باعث نگرانی شده است. چنانچه حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور در دیدار با شماری از عالمان دینی و متنفذین قومی یک بار دیگر خواهان فراهم سازی زمینه آموزش برای دختران شده است.

هاجر جعفری
3 جدی 1402
دختران: در پیری چه کنیم که دروازه‌های مکتب‌ها باز شود؟

آموزش دختران؛ موضوعی که رفته رفته از سر زبان‌ها به آرزوی دلها برای بسیاری از شهروندان تبدیل شده است.

در این میان حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور هرچند معلوم نیست تاچه حدی از شنیده شدن صدایش اطمینان دارد، اما گاهگاهی صدا بلند کرده و سخن از آموزش دختران می‌زند.

وی در دیدارهای تازه خود با شماری از متنفذین قومی و علمای دینی در ولایت‌های مختلف افغانستان، بار دیگر خواهان فراهم شدن زمینۀ آموزش برای دختران شده است.

در همین حال شماری از دختران باز مانده از آموزش می‌گویند که با تحمل دوسال محرومیت آموزشی، هنوز امید شان را از دست نداده‌اند و از امارت اسلامی می‌خواهند که در سال آینده اجازه دهد آنان دوباره در صنف‌های درسی شان حضور یابند.

مریم حسینی، یک تن از این دختران می‌گوید که آموزش حق انسان‌ها است و باید زمینه آن فراهم  گردد.

“لطفا مکتب‌ها را بروی ما باز کنید و حق آموزش را از ما نگیرید. اگر اینگونه ادامه یابد سن و سال ما می‌گذرد وقتی ما پیر شویم مکتب‌ها باز شود آن وقت آموزش چه درد ما را دوا خواهد کرد؟”

در عین حال اسراء محمدی که امتحان کانکور را سپری کرده، اما دروازه پوهنتون به‌رویش بسته شده است، می‌گوید که او برای سپری کردن امتحان کانکور بسیار سخت تلاش کرده بود، اما همه تلاش‌هایش بی‌نتیجه ماند.

“از کودکی آرزویم این بود که مکتب‎ را خوانده و به پوهنتون راه یابم، اما اکنون که به پوهنتون را یافتم، پوهنتون‎‌ها به‌روی ما بسته شد. سوال این است که چرا بر آموزش دختران اینقدر محدودیت باشد؟”

این درحالی است که مقامات امارت اسلامی بارها دلیل بسته شدن پوهنتون‌ها به‌روی دختران را در مساعد نبودن شرایط عنوان کرده و گفته‌اند که هر زمانی‌که شرایط فراهم شد، به آنان اجازه تحصیل داده خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی بتازگی در این زمینه گفته است که حکومت در تلاش حل مشکل آموزش دختران است.

“امارت اسلامی افغانستان روی موضوع آموزش دختران کار را آغاز کرده است. انشاءالله راه‌حل پیدا شده و این مشکل حل خواهد شد.”

گفتنی است که با رویکار آمدن امارت اسلامی در افغانستان، نخست مکتب‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شد و به دنبال آن در 29 قوس 1402 خورشیدی پوهنتون‌های خصوصی و دولتی طی فرمانی، به‌روی دختران بسته شدند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA