ads

ذبیح‌الله مجاهد: مشکل آموزش و کار دختران و زنان حل خواهد شد

در آستانه برگزاری نشست سازمان ملل متحد در قطر، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی، در صحبت با رادیو کلید از آغاز تلاش‌ها در زمینۀ آموزش و کار دختران و زنان خبر داده و می‌گوید که این مشکل حل خواهد شد. گفته شده است که در روز نخست این نشست در کنار مسایل دیگر، موضوع آموزش دختران در افغانستان نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. با این حال شماری از فعالان زن برگزاری چنین نشست‌ها را بیشتر سمبولیک می‌خوانند.  

کلید
18 قوس 1402
ذبیح‌الله مجاهد: مشکل آموزش و کار دختران و زنان حل خواهد شد

براساس گزارش‌ها دوحه روز یک‌شنبه(دهم دسامبر)، میزبان نشست سازمان ملل متحد می‌باشد که در آن در مورد افغانستان نیز بحث خواهد شد. قرار است در روز نخست این نشست در کنار مسائل دیگر، آموزش دختران افغان نیز مورد بحث قرار گیرد.

با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی درصحبت با رادیو کلید می‌گوید که تلاش‌های در زمینۀ آموزش دختران و کار زنان آغاز شده است.

“نظریات اشتراک کنندگان درنشست دوحه مربوط به خودشان می‌باشد، اما موقف امارت اسلامی در رابطه به تعلیم و تحصیل دختران روشن است. باید گفت که کار روی این موضوع آغاز شده و با اتمام آن این معضل حل خواهد شد.”

مجاهد می‌افزاید که نشست‌ها و گفت‌وگوها نباید به هدف ایجاد تبلیغات منفی استفاده شود، بلکه در مورد پیشرفت‌های اقتصادی و امنیتی افغانستان نیز باید بحث شود.

بر اساس گزارش‌ها، قرار است در نشست دوحه رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان، رنگینه حمیدی وزیر پیشین معارف و شماری از فعالان دیگر درباره راهکارها و پشتیبانی از دختران افغان گفت‌وگو کنند.

در همین حال، شماری از فعالان حقوق زن درباره اهمیت برگزاری این گونه نشست‌ها دیدگاه‌های متفاوت دارند.

حمیرا فرهنگیار، یکتن از فعالان حقوق زن می‌گوید:”امیدواریم که این نشست یک نشست واقعی برای حل مشکلات باشد، زیرا تاکنون نشست‌های زیادی تحت این عناوین برگزارشده و هیچ دستارودی در رفع ممنوعیت تعلیمی وتحصیلی دختران افغان نداشته‌اند.”

در عین حال ثریا پیکان، یکی دیگر از فعالان حقوق زن به این باور است که چنین نشست‌ها بیشتر جنبه سمبولیک دارد.

“در این نشست‌ها مشکلات دختران افغان مورد بحث قرار می‌گیرد، اما هیچ تاثیری روی وضعیت دختران و زنان افغان ندارد. بهتر است که قطعنامه‌ها و فیصله‌های این‌گونه نشست‌ها درحرف نه، بلکه در عمل پیاده شود.”

این درحالی است که شماری از دختران بازمانده از آموزش، از امارت اسلامی می‌خواهند که برای حل این مشکل هرچه زودتر اقدام کند.

مروه یکتن از این دختران می‌گوید:”ما از امارت اسلامی یک بار دیگر می‌خواهیم که هرچه زودتر دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به‌روی ما بازکند.”

مریم حمید، یکتن دیگر از دختران بازمانده از آموزش نیز خواست مشابه دارد.

اومی‌گوید:”از برگزارکنندگان نشست دوحه و همچنان از بزرگان امارت اسلامی می‌خواهیم که برای بازگشایی دوباره مکاتب و پوهنتون‌ها تلاش کنند. ما هم می‌خواهیم که مانند پسران در آبادی کشور خود سهیم باشیم.”

آموزش دختران افغان درحالی در نشست دوحه یکبار دیگر مورد بحث قرار می‌گیرد که شیر محمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه پیشتر در مراسم فراغت محصلان و شاگردان برخی انستیتوت‌ها و لیسه‌ها در کابل، گفت که مخالفت با آموزش دختران یک جفای بزرگ به فرزندان کشور است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA