ads

حمله راکتی بر سفارت امریکا تایید شد

وزارت‌های خارجۀ امریکا و عراق تایید کردند که سفارت امریکا در بغداد مورد حمله راکتی قرار گرفته‌است و این حمله خسارات جزئی در پی داشته‌است. این حمله روز جمعه (17 قوس) انجام شد و تاکنون گروهی مسئولیت این حمله راکتی را به عهده نگرفته است. حمله به سفارت امریکا در بغداد در حالی صورت می‌گیرد که پس از آغاز درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس، گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه بارها پایگاه‌های امریکا در این کشور را هدف حمله‌های راکتی و طیاره‌های بی‌سرنشین قرار داده‌اند.

مسرور تابش
18 قوس 1402
حمله راکتی بر سفارت امریکا تایید شد

سفارت امریکا در بغداد صبح روز جمعه مورد حمله راکتی قرار گرفت و گزارش شده که یکی از راکت‌ها در نزدیکی یکی از دروازه‌های ورودی سفارت و 6 راکت‌ دیگر در مجاورت ساختمان سفارت اصابت کرده‌است.

وزارت خارجه عراق حمله راکتی بر سفارت امریکا در بغداد را تایید کرده و گفته‌است که تحقیقات را در مورد چگونگی این حمله آغاز کرده‌است.

امریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای حمله راکتی برسفارت این کشور در بغداد را محکوم کرده و از دولت عراق خواسته که برای محافظت از نمایندگی‌های دپلوماتیک، پرسونل نظامی و توقف چنین حملات بیشتر تلاش کند.

هرچند تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما امریکا گروه‌های نزدیک به ایران در عراق را به دخالت در این حمله متهم کرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا گروه‌های مسلح همسو با ایران، کتائب حزب‌الله و حرکت حزب‌الله النجبه را به عنوان عامل حملات راکتی معرفی کرده و در تماس تلیفونی با محمد شیاع السودانی، صدراعظم عراق خواستار مبارزۀ جدی با این گروه‌ها شده‌است.

در همین حال پت فالون، نماینده ایالت تگزاس در کنگره امریکا گفته که ایران پشت حمله اخیر بر سفارت امریکا در بغداد قرار دارد و باید جلو چنین حملاتی گرفته شود.

“ایران کارهای کثیف خود را به واسطۀ گروه‌های مانند حزب الله و حماس انجام می‌دهد و قطعا پشت این حملات دست گروه‌های نزدیک به ایران است.”

عزیز معارج، آگاه بین‌الملل اما به این نظر است که امریکا خودش تلاش دارد تا نشان دهد که پایگاه‌های نظامی و سفارتش در عراق مورد حمله قرار می‌گیرد و به این وسیله می‌خواهد در عراق حضور نظامی‌ داشته باشد و جلو روسیه را در سوریه بگیرد.

“امریکا وقتی پروژه و هدفی در یک کشور داشته باشد، تلاش می کند در آن‌جا سفارت و پایگاه‌های خود را نا امن نشان دهد و حمله بر سفارت امریکا در عراق نیز چنین طرحی است تا امریکا حضور نظامی در عراق داشته باشد و از نزدیک شدن بیشتر روسیه به سوریه جلوگیری کند.”

این نخستین حمله بر سفارت امریکا در بغداد از زمان آغاز جنگ در غزه است و آخرین حمله که بالای سفارت امریکا در عراق صورت گرفت، ایالات متحده در پاسخ به آن قاسم سلیمانی، قومندان سپاه پاسداران را در خاک عراق مورد حمله قرار داد و از بین برد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA