ads

حاصلات زعفران در بلخ 60 درصد کاهش یافته است

سردی بیش از حد هوا در زمستان سال گذشته، روی حاصلات زعفران در ولایت بلخ تاثیر منفی برجای گذاشته و به گفته‌ی دهقانان، در سال جاری بته‌های آن گل نکرده است.

عبداللطیف سهاک
16 قوس 1402
حاصلات زعفران در بلخ 60 درصد کاهش یافته است

دهقانان می‌گویند که به همین دلیل، حاصلات زعفران در این ولایت، 60 درصد نسبت به سال گذشته، کاهش یافته است.

غلام نبی؛ یک تن از دهقانان می‌گوید که سال گذشته، بیش از دو کیلو گل زعفران به دست آورده بود؛ اما در سال جاری نیم کیلو گل جمع‌آوری کرده است.

او گفت:” امسال حاصل کم شده است، خیشاوه می‌کنیم و آب و کود می‌دهیم؛ اما حاصل وجود ندارد، سال گذشته من از همین زمین مقدار 2 کیلو و 70 گرام گل به دست آورده بودم اما امسال نیم کیلو گل به دست آوردیم.”

دهقانان در ولایت بلخ می‌گویند، با وجود کاهش حاصلات زعفران، هیچ نهادی با آنان کمک نکرده است.

فقیر محمد؛ یک تن از دهقانان در ولایت بلخ، از امارت اسلامی و نهادهای کمک‌کننده، می‌خواهد که با زعفران‌کاران همکاری کنند.

این دهقان افزود:” سال گذشته حاصل ما بسیار خوب بود؛ اما امسال چیزی به دست نیاوردیم، دهقانان پول کود کیمیاوی و مصارف خود را نیز به دست نیاورده اند؛ اما کسی از ما پرسان هم نکرده و هیچ نهاد با ما کمک نکرده است.”

بر اساس معلومات مسوولان، در سال جاری در بیش از 120 هکتار زمین در ولسوالی‌های دولت‌آباد، دهدادی، چهاربولک و بلخ، زعفران کشت شده است.

حسین عظیمی؛ مدیر عمومی ترویج ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بلخ، با تایید کاهش حاصلات زعفران در این ولایت، می‌گوید که با دهقانان در این بخش کمک شده است.

او می‌افزاید که سردی بیش از حد هوا در زمستان سال گذشته، علاوه بر زعفران روی حاصلات انگور و انار نیز تاثیر منفی برجای گذاشته است.

عظیمی گفت:” ریاست زراعت همیشه تلاش می‌کند تا نهادهای کمک‌کننده، برای دهقانان کمک کنند، ما توانستیم 18 قلم جنس مورد ضرورت زمین زعفران را به یک هزار و 250 دهقان در ولایت بلخ، توزیع کنیم.”

بر اساس معلومات ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بلخ، در سال 1401 هجری خورشیدی 250 کیلوگرام زعفران در این ولایت جمع‌آوری شده بود؛ اما بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال جاری 120 تا 150 کیلوگرام جمع‌آوری خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA