ads

واکنش امارت اسلامی به ممنوع شدن کار و زندگی مهاجران افغان‌ در ایران

پس از آنکه مقامات ایرانی ورود، اقامت و کار مهاجرین افغان را در  ۱۶ ولایت آن کشور ممنوع اعلام کردند، امارت اسلامی این تصمیم دولت ایران را غیر منطیقی ‌خواند. در عین حال شماری از مهاجرین افغان می‌گویند که آنان همواره قربانی بازی‌های سیاسی شده و مورد آزار واذیت قرار گرفته‌اند.

هاجر جعفری
13 قوس 1402
واکنش امارت اسلامی به ممنوع شدن کار و زندگی مهاجران افغان‌ در ایران

بر اساس گزارش‌ها، ورود، اقامت و کار مهاجران افغان در ۱۶ ولایت ایران ممنوع اعلام شده است و مهاجرین افغان در صورت دیده شدن در این ولایت‌های ایران، بازداشت و اخراج خواهند شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به این تصمیم دولت ایران می‌گویدکه آزار و اذیت مهاجرین و اعمال فشار بر آنان، راه‌حل منطقی نیست.

مجاهد از مقامات ایران می‌خواهدکه در برخورد با مهاجرین افغان از حوصله‌مندی کار بگیرند.

“وضعیت مهاجرین را در کشور‌های همسایه تحت بررسی داریم و متاسفانه می‌بینیم که بعضی کشور‌ها بدون دلیل موجه بر آنان فشار وارد می‌کنند. از کشور‌های همسایه می‌خواهیم که از حوصله‌مندی کار بگیرند تا مردم به رضایت خود به کشور خود برگردند.”

در عین حال شماری از مهاجرینی که در ایران بسر می‌برند، می‌گوید که آنان در جستجوی زندگی بهتر، مجبور به مهاجرت شده‌اند، اما اکنون قربانی بازی‌های سیاسی شده و تحت فشار قرار می‌گیرند.

محمد ابراهیمی، یک تن از مهاجران افغان در ایران می‌گویدکه او سال‌ها در آن کشور زندگی کرده، اما هیچ گاهی آرامش نداشته و همیشه حقارت را تحمل کرده است.

“ما مهاجرین قربانی بازی‌های سیاسی استیم. هر وقت بین دو کشور مشکلی ایجاد شود، زندگی برمهاجرین مشکل می‌شود. ما سال‌ها در اینجا زندگی کردیم و اسناد هم داشتیم، اما حال به گونۀ اجباری ما را اخراج کردند.”

در عین حال نورعلی، دیگر مهاجر افغان می‌گوید:”چند سال بود که در ایران زندگی می‌کردم. از وقتی که  مسئله آب بین افغانستان و ایران جدی شده، ما زندگی خوبی نداشتیم. اما اکنون ما را به گونۀ اجباری اخراج کردند و کاملا بی سرنوشت شدیم.”

گفتنی‌است که روند اخراج اجباری مهاجران افغان پاکستان و ایران در هفته‌های اخیر شدت گرفته است. چنانچه به گفتۀ مسئولان وزارت مهاجرین و عودت کنندگان، تنها روز (جمعه، ۱۰ قوس) دو هزار مهاجر افغان به گونۀ اجباری و داوطلب از ایران و پاکستان به کشور بازگشته‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA