ads

روزهای سخت زلزله زدگان در خیمه‌ها

شماری از زلزله‌زدگان در ولایت هرات، می‌گویند که به دلیل نداشتن سرپناه مناسب با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. آنان می‌افزایند که همزمان با شدت گرفتن سردی هوا زندگی در خیمه‌ها برای شان روز به روز دشوار‌تر می‌شود. در همین حال مسئولان کمیسیون رسیدگی به زلزله‌زدگان می‌گویند که ساخت سرپناه برای زلزله‌زدگان در شماری از مناطق جریان دارد و برای تمام زلزله‌زدگان به مرور زمان سرپناه ایجاد خواهد شد.

رقیه حسینی
13 قوس 1402
روزهای سخت زلزله زدگان در خیمه‌ها
عکاس: رقیه حسینی

با گذشت بیش از یک ماه از وقوع اولین زلزله نیرومند در هرات، آسیب دیدگان این رویداد روزگار سختی را در داخل خیمه‌ها می‌گذرانند. آنان می‌گویند که این روز‌ها سردی هوا افزایش یافته و زندگی در داخل خیمه‌ها برایشان دشوار شده است.

گل آقا، یکی از آسیب دیدگان زلزله در قریه نایب رفیع والسوالی زنده‌جان می‌گوید که سردی هوا از یک‌سو و نبود سرپناه مناسب از سوی دیگر، زندگی را برای او کودکانش دشوار ساخته است.

“در داخل خیمه‌ها هستیم، بخاری نداریم، کودکان خیلی خنک می‌خورند. دیشب از بس در داخل خیمه هوا خنک شده بود، خیمه را شب‌نم زده و آب جاری شده بود. خیلی وضعیت ما خراب است، چون ملک ما یک ملک سرد است.”

لطیفه، یکی از زلزله‌زدگان در شهر هرات، می‌گویدکه خانه‌اش به سبب زلزله ویران شده است و اکنون او با چهار فرزند و شوهر معیوبش، در داخل خیمه به سختی سپری می‌کنند.

او می‌افزاید که کودکانش به دلیل سردی هوا بیمار شده‌اند و او نگران است که  با فرزندان خود در چنین هوای سرد چگونه زندگی را در داخل خیمه سپری کنند.

“شب و روز به فکر و غم گرفتارم که هوا خنک است. برف و باران ببارد چه کنم خدایا! من به کجا بروم؟”

محمد عمر، یکی دیگر از زلزله‌زد‌گان در والسوالی گلران، از مسئولان می‌خواهد که قبل از شدت گرفتن سرما برای زلزله‌زد‌گان سرپناه بسازند.

“خواست ما از امارت اسلامی این است که توجه بیشتری به مردم داشته باشند. در برخی از ولسوالی‌ها کار ساخت خانه‌ها جریان دارد، اما در والسوالی گلران تا به حال هیچ اقدامی نشده است.”

با این حال، مسئولان کمیسیون رسیدگی به زلزله‌زدگان می‌گویند که روند ساخت سرپناه برای زلزله‌زدگان در شماری از مناطق جریان دارد و برای تمامی زلزله‌زدگان به مرور زمان سرپناه ایجاد خواهد شد.

احمدلله متقی، سخنگوی این کمیسیون ساخت سرپناه برای زلزله زدگان را از اولویت‌های این کمیسیون عنوان کرده و می‌گوید که اکنون کار ساخت سرپناه در 40 قریه زلزله‌زده جریان دارد و کوشش می‌شود که این خانه‌ها قبل از فرا رسیدن فصل زمستان آماده شود.

“خیمه توزیع شده، کانتینرها تقسیم شده، خانه هم در بعضی جاها جور شده. هشتاد فیصد کار ساخت و ساز حدود هزار خانه پیش رفته و امید اینست که قبل از زمستان این خانه‌ها تکمیل شوند.”

زلزله‌زدگان در حالی از سختی روزگار شان در داخل خیمه‌ها سخن می‌گویندکه در چند روز اخیر سردی هوا در ولایت هرات افزایش یافته و شمار زیادی را با مشکل مواجه کرده است.

 هرچند کار ساخت سرپناه برای برخی از زلزله‌زدگان آغاز شده است، اما تاکنون مشخص نیست که تاچه زمانی این خانه‌ها به دسترس آسیب دیدگان قرار خواهد گرفت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA