ads

افزایش کودکان کارگر در هرات

این روزها در گوشه و کنار شهر هرات کودکان زیادی مصروف کارهای مختلف دیده می‌شوند. شماری از این کودکان می‌گویند که نان آوران خانواده‌های شان بوده و مجبورند برای زنده ماندن کار کنند. در همین حال مسئولان محلی در هرات می‌گویند که از چند روز گذشته روند جمع‌آوری کودکان خیابانی در این ولایت آغاز شده و قرار است که با مستحقین کمک صورت گیرد.

رقیه حسینی
12 قوس 1402
افزایش کودکان کارگر در هرات
عکاس: رقیه حسینی

فقر و گرسنگی این روزها دغدغه خیلی از کودکان در ولایت هرات شده است. شماری از کودکان در این ولایت برای یافتن لقمه‌نانی به کارهای شاقه و حتی درخواست کمک از دیگران رو آورده‌اند.

این کودکان که تعداد‍شان روز به‌روز در حال افزایش است، می‌گویند که برای زنده‌ماندن چاره‌ای جز این کار ندارند.

وقتی با شماری از این کودکان صحبت می‌کنم، آنان می‌گویند که به دلیل مشکلات اقتصادی و برای نجات خانواده‌های شان از گرسنگی، مجبور شده‌اند که دست به انجام کارهای شاقه بزنند.

محمد، یکی از این کودکان که آثار فقر در چهره‌اش از دور هویداست، با حسرت می‌گوید که پدرش معیوب است و او نان آور هفت عضو خانواده می‌باشد.

او می‌افزاید که برای مراقبت از فامیل خود، ناچار و مجبور شده  که مکتب را رها کرده و برای یافتن لقمه‌نانی به کارهای شاقه رو بیاورد.

“کفش رنگ می‌کنم و بوتل جمع‌آوری می‌کنم. هفت نفر هستیم در خانواده و خرج خانواده را من می‌دهم. پدرم فلج است. مکتب می‌رفتم و صنف چهار مکتب بودم، ولی چون کسی نبود که خرج ما را بدهد مکتب را رها کردم.”  

از محمد گذشته و آن سو‌تر طفل کوچکی را می‌یابم که بساط  کار خود را در کنار یک مسجد پهن کرده است. او خودش را میلاد معرفی کرده و می‌گوید که با رنگ کردن کفش دیگران روزگار خود و خانواده‌اش را می‌چرخاند.

 “کفش رنگ می‌کنم. پدر ندارم، گم شده و من به تنهایی خرج خانواده را می‌دهم. در خانه هیچ چیز نداریم.”

در همین حال، برخی از باشند‌گان هرات با ابراز نگرانی از افزایش کودکان کارگر در این ولایت، از مسئولان حکومتی و نهادهای خیریه خواهان جمع‌آوری این اطفال از گوشه و کنار شهر می‌باشند.

عرفان، یکی از باشند‌گان هرات در این رابطه چنین می‌گوید:”ما از نهادهای حامی کودکان، نهادهای حقوق بشری و مسئولان تقاضا داریم که در جمع آوری این کودکان تلاش‌های بیشتری به خرج دهند و زمینه‌های درس خواندن و آموزش را برای آنان فراهم کنند.”

کارشناسان اجتماعی اما تاکیید دارند که گسترش بی پیشنه فقر در میان خانواده‌ها، سبب افزایش کودکان کارگر شده است.

شیراحمد احمدیار، یکی از کارشناسان اجتماعی می‌گوید که نبود برنامه مناسب برای حمایت از کودکان خیابانی، خانواده‌ها را مجبور ساخته است تا برای زنده‌ماندن کودکان شان، آنان را به سمت کارهای شاقه سوق دهند.

“دید نسبت به کودکان کار همواره پروژه‌ای بوده. دیدی که در بلند مدت فقر را کاهش دهد در مؤسسات و نهادهاییی که در این رابطه فعالیت دارند، وجود ندارد. آنان نتوانسته‌اند راهکار مناسبی را در این رابطه عملی کنند.”

با این حال مسئولان محلی در ولایت هرات از راه‌اندازی یک کمیسیون به منظور جمع‌آوری کودکان خیابانی خبر می‌دهند.

ناصر آرمل، سخنگوی ریاست شاروالی و یکی اعضای این کمیسیون می‌گوید که بنابر فیصله مقام ولایت هرات، روند جمع‌آوری کودکان خیابانی آغاز شده است.

“این کودکان از سطح شهر هرات جمع‌آوری می‌شود و به ریاست کار و امور اجتماعی تحویل داده می‌شوند. در آنجا آنان بیومتریک شده و بعد از مستحق شناخته شدن، برای شان کمک دوامدار صورت خواهد گرفت.”

ولایت هرات درحالی شاهد افزایش کودکان کارگر است که مسئولان اداره محلی در این ولایت، از آغاز روند جمع‌آوری این اطفال و کمک‌رسانی برای آنان سخن می‌زنند. دیده شود که در آینده چه تدابیری برای کمک‌رسانی به آنان روی دست گرفته خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA