ads

روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین

بیست‌ونهم نوامبر روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین است. از این روز در سراسر جهان با برپایی تظاهرات‌ها و تجمعات تجلیل به عمل می‌آید. گروه حماس به مناسبت این روز خواستار برگزاری تظاهرات گسترده‌ برای محکومیت حملات اسرائیل بر نوار غزه شد‌ه است. با این حال روسیه، شماری از کشورهای عربی، نمایندگان شماری از کشورها در سازمان ملل و نمایندگان پارلمان شماری از کشورها در چنین روزی در حمایت از مردم فلسطین سخن گفته‌ و خواستار پایان فوری و دائمی درگیری‌ها  در غزه شده‌اند.

مسرور تابش
8 قوس 1402
روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین

هر سال در ۲۹ نوامبر همایش‌ها، تظاهرات‌ها و تجمعاتی در سراسر دنیا در همبستگی با مردم فلسطین برگزار می‌شود. این مناسبت از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۷ و به منظور جلب توجه جهانی به مشکلات مردم فلسطین، نامگذاری شده ‌است.

بیست و نهم نوامبر با سالگرد قطعنامه ۱۸۱ (طرح تقسیم فلسطین) نیز موسوم است. این قطعنامه در تاریخ ۲۹ نوامبر ۱۹۴۷ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد و مطابق آن سرزمین فلسطین به اسرائیل و فلسطین تقسیم گردید که ۵۵ درصد از اراضی سرزمین فلسطین به اسرائیل داده شد.

امسال در چنین روزی، حماس خواستار برگزاری تظاهرات گسترده در سراسر جهان برای محکومیت حملات اسرائیل بر نوار غزه شده است.

این گروه با انتشار یک بیانیه از مردم عرب و جامعه اسلامی و جهانیان خواسته تا با راهپیمایی‌های جمعی حملات، جنایات جنگی و نسل‌کشی را که از سوی اسرائیل در نوار غزه صورت گرفته، محکوم کرده و با ملت فلسطین اعلام همبستگی کنند.

با این حال کشورهای اسلامی و شماری از کشورهای دیگر در حمایت از فلسطین سخن گفته‌ و با مردم این کشور اعلام همبستگی کرده‌اند.

روز سه شنبه مسکو شاهد تجمع مردمی به حمایت از فلسطینیان بود و همچنین جمعی از دپلومات‌ها و سفیران کشورها، به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین، در مقابل سفارت این کشور در پایتخت روسیه حضور یافتند.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در نامه‌ای به محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین بر ثبات موضع روسیه در پایبندی به ایجاد کشور مستقل فلسطین با سرحدات ۱۹۶۷ که منافع مشروع مردم فلسطین را تامین می‌کند، تاکید کرده است.

درعین حال روچیرا کامبوج، نماینده دائم هند در سازمان ملل متحد، هنگام سخنرانی در مجمع عمومی این سازمان، از مردم فلسطین اعلام حمایت کرده و گفت:”مجدداً بر روابط دیرینه خود با مردم فلسطین تأکید می‌کنیم. ادامه درگیری اسرائیل و حماس با تلفات گسترده غیرنظامیان، به ویژه زنان و کودکان نگران کننده و غیرقابل قبول است.”

وی افزود که کشورش از همه تلاش‌های جامعه بین‌المللی که منجر به کاهش تنش و ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین می‌شود، استقبال می‌کند.

همچنان جنت رایس، نمایندۀ پارلمان آسترالیا در حمایت از مردم فلسطین سخنرانی کرده و خواهان آتش‌بس دائمی در نوار غزه شد.

رایس در پارلمان این کشور گفت:”مردم غزه مستحق یک آتش‌بس دائمی‌اند. اسرائیل پس از آتش‌بس با تمام قوت به غزه حمله خواهد کرد. نزدیک به 20 هزار نفر در غزه کشته شده‌اند که اکثر آنان زنان و کودکان اند. دولت ما باید برای آتش‌بس دائمی تلاش کند و اجازه ندهد که انسان‌های بی‌گناه کشته شوند.”

روز  جهانی همبستگی با مردم فلسطین امسال در شرایطی فرا می‌رسدکه جهان شاهد موج تازۀ از کشتار و خونریزی در نوار غزه بوده و تا قبل از برقراری آتش‌بس، بیش از 20 هزار تن از اثر حملات اسرائیل جان‌های شان را از دست داده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA