ads

مبصرین سیاسی: تفاهم وگفت‌وگو بهترین راه‌حل اختلافات است

شماری از مبصرین سیاسی مذاکره و گفت‌وگو را  بهترین راه‌حل اختلافات سیاسی در کشور خوانده و تاکید دارند، نباید روی گزینه‌های که افغانستان را در معرض بی‌ثباتی قرار می‌دهد، فکر کرد. این درحالی‌است که به تازگی محمد اسماعیل‌خان یکی از چهره‌های سیاسی حکومت پیشین در نشست امنیتی هرات گفته است که او و هم‌‌فکرانش تلاش دارند از طریق گفت‌وگو پیش بروند، اما در صورت عدم پیشرفت در این زمینه، از شیوه‌های دیگر استفاده خواهند کرد.

کلید
7 قوس 1402
مبصرین سیاسی: تفاهم وگفت‌وگو بهترین راه‌حل اختلافات است

شماری از مبصرین سیاسی در پیوند به اظهارات برخی از چهره‌های سیاسی که در یازدهمین دور کنفرانس امنیتی هرات در تاجکستان سخن از گزینه‌های مختلف در مورد وضعیت سیاسی افغانستان به میان آوردند، مذاکره و گفت‌وگو را بهترین گزینه برای حل هر نوع اختلاف در افغانستان می‌دانند.

محمد اسماعیل‌خان، یکتن از اشتراک کنندگان این نشست گفته است که او و هم ‌فکرانش تلاش دارند تا از طریق گفت‌وگو پیش بروند، اما در صورت عدم پیشرفت گفت‌وگوها، از شیوه‌هایی دیگر برای بیرون رفت از وضعیت کنونی استفاده خواهند کرد.

اما مبصرین تاکید دارند که نباید روی گزینه‌هایی که در کشور باعث بی‌ثباتی می‌شود، فکر کرد.

ابراهیم درویشان، یکتن از مبصرین سیاسی می‌گویدکه نباید از ادبیات خشونت‌آمیز استفاده شود:”یگانه گزینه معقول و مناسب برای پیشرفت و ثبات افغانستان، تفاهم و مذاکره میان طرف‌های متقابل است، در غیر آن انتخاب گزینه دیگر، کشور را به سوی بحران سوق می‌ دهد.”

این مبصر سیاسی در عین حال تاکید دارد که امارت اسلامی نیز بهتر است که به خواست‌های معقول چهره‌های مخالف گوش دهد و قناعت آنان را از طریق مفاهمه و گفت‌وگو بدست آورد.

در همین حال عبدالجمیل شیرانی، دیگر مبصر سیاسی خواهان حل اختلافات از طریق مذاکره وگفت‌وگو است.

او می‌گوید:”انتخاب گزینه نظامی در بیش از چهار دهه‌ اخیر، به جز از خرابی و ویرانی هیچ نتیجۀ دیگری در قبال نداشت. بناء اکنون زمانی آن رسیده که اگر خلاهایی در نظام کنونی وجود داشته باشد، آنرا از طریق تفاهم حل کنیم.”

خواستیم نظر مقام‌های امارت اسلامی را در پیوند به این گونه اظهارات مقامات و سیاسیون پیشین، داشته باشیم اما موفق نشدیم.

اما پیش از این برخی مقام‌های امارت اسلامی در واکنش به نشست‌های بیرونی و حضور مخالفان سیاسی در آن، گفته‌اند که بعضی از کشورها می‌خواهند به چهره‌هایی فرصت بدهند که آنان در افغانستان هیچ کارنامه مناسبی ندارند.

گفتنی است که یازدهمین دور کنفرانس امنیتی هرات تحت عنوان بازخوانی افغانستان و راهکارهای متفاوت در شهر دوشنبه؛ پایتخت تاجکستان با حضور برخی از سیاسیون و چهره‌‌های حکومت پیشین، کارشناسان و نمایندگان برخی از کشورها برگزارشده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA