ads

رونق بازار حلوای کنجد و صادرات آن به خارج از کشور

تولید کنندگان حلوای کنجد در مزارشریف، می‌گویند که با سرد شدن هوا، علاقمندان حلوای کنجد در این شهر بیشتر و بازار فروش آن رونق یافته است. آنان می‌افزایند که در دو سال گذشته صدها کیلوگرام حلوا را به کشور های اروپایی نیز صادر کرده‌اند. مسئولان در گمرگ ولایت بلخ نیز می‌گویند که تمام ادارت باید از صنعت‌کاران و تاجران حمایت کرده و زمینه صادر شدن محصولات آنان را فراهم سازند.

عبداللطیف سهاک
7 قوس 1402
رونق بازار حلوای کنجد و صادرات آن به خارج از کشور

تولید کنندگان حلوای کنجد در مزارشریف از رونق بازار تولیدات شان سخن می‌زنند. آنان می‌گویند که با سرد شدن هوا، خریدار این شیرینی بیشتر شده است .

لعل محمد، یکی از مالکان کارخانه تولید حلوای کنجد در مزارشریف می‌گوید که نه‌تنها خریداران این حلوا در داخل کشور بیشتر شده، بلکه علاقمندان آن در خارج از کشور نیز افزایش یافته است .

“علاقمندان حلوای کنجد در کشورهای دیگر هم افزایش یافته است. سال گذشته 500 کیلو حلوا صادر کردیم و امسال هم 2 هزار کیلوگرام حلوا را به لندن صادر کردیم. “

براساس توضیحات تولیدکنندگان حلوای کنجد، این حلوا از گیاهی بانام کنجد و شکر تولید می‌شود که یک محصول خاص وطنی است.

باشندگان شهر مزارشریف اما می‌گویند که نه‌تنها حلوای کنجد، بلکه شیرپیره وطنی نیز در مزارشریف تولید می‌شود که از شیرینی‌های خاص ولایت بلخ است.

علی رضا، یکی از باشندگان شهر مزارشریف می‌گوید:”با آمدن فصل سرما، بیشتر مردم از حلوای کنجد استفاده می‌کنند و در ضمن حلوای چارمغزی هم استفاده زیاد دارد. “

حکمت‌الله، یکی از باشندگان بلخ معتقد است که در هوای سرد زمستان، خوردن حلوای کنجد مفید است:”در فصل سرما خوردن حلوای کنجد منفعت‌های زیادی دارد و مردم از آن زیاد استفاده می‌کنند. “

با این حال مولوی محمد عبدالله بلال، رییس گمرک ولایت بلخ می‌گوید که ادارت مختلف دولتی باید سهولت‌های بیشتر را برای تولیدکنندگان و صنعت کاران فراهم نمایند .

“در بخش صادرات نه‌تنها گمرک، بلکه تمام ادارت باید سهولت‌های لازم را برای صادر کنندگان، به‌خصوص میوه‌جات، فراهم سازند تا زمینۀ خوب برای صادرات فراهم شود.”

تولید کنندگان حلوای کنجد در ولایت بلخ در حالی از رونق بازار این محصول اظهار خرسندی می‌کنند که در کنار این حلوا، شیرینی‌های دیگر مانند: نبات، شیرپیره، حلوای چارمغزی و غیره در مزارشریف تولید می‌شود که هرکدام علاقمندان فراوان دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA