ads

تاکید اداره حفاظت از محیط زیست بر حضور افغانستان در کنفرانس تغییرات اقلیمی

مسئولان اداره حفاظت از محیط زیست افغانستان تاکید دارند که در بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی که قرار است تا دو روز دیگر برگزار گردد، افغانستان باید اشتراک داشته باشد. به‌گفتۀ آنان، با وجودی که افغانستان عضویت کنوانسیون سازمان ملل درباره چارچوب تغییر اقلیم را دارد، اما تاکنون دعوتنامه‌ای ازسوی این سازمان دریافت نکرده است.

صائمه کاکر
7 قوس 1402
تاکید اداره حفاظت از محیط زیست بر حضور افغانستان در کنفرانس تغییرات اقلیمی

قرار است تا دو روز دیگر، بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی از سوی سازمان ملل متحد در امارات متحده عربی برگزار شود، اما تاکنون از اشتراک نماینده‌ افغانستان در این کنفرانس خبری نیست.

مسئولان اداره حفاظت از محیط زیست می‌گویند که افغانستان عضو کنوانسیون سازمان ملل درباره چارچوب تغییر اقلیم است و اشتراک مسئولان و متخصصان محیط زیست افغان در این کنفرانس ضروری می‌باشد.

فرید فرهنگ، آمر آگاهی‌دهی اداره ملی حفاطت از محیط زیست می‌گوید:”افغانستان با وجودی که در انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییرات اقلیمی نقش بسیار اندک دارد، اما از این ناحیه فوقالعاده آسیب پذیر است. وقو ع سیلاب‌های بی‌موقع و شدید، شیوع امراض حیوانی، ذوب یخچال‌های طبیعی و بلند رفتن  درجه حرارت از جمله پیامدهای ناگوار تغییرات اقلیمی در افغانستان است.”

فرهنگ می افزاید که افغاستان با وجود تلاش‌های زیاد برای اشتراک در بیست هشتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی، بنابر ملاحظات سیاسی تاکنون از سوی این سازمان دعوت‌نامه دریافت نکرده است.”

به گفتۀ او نماینده‌های افغانستان می‌توانند با اشتراک در این کنفرانس، آسیب‌پذیری افغانستان از تغییرات اقلیمی را به شکل مسلکی و تخنیکی توضیح داده و برای حل آن، طرح‌هایی را به اشتراک بگذارند.

در همین حال، برخی از متخصصان محیط زیست نیز حضور افغانستان را در چنین کنفرانس‌ها یک نیاز اساسی خوانده و می‌گویندکه برای کاهش مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی، لازم است که افغانستان منحیث عضو، در بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل اشتراک کند .

مروه علم صفا، متخصص محیط زیست می‌گویدکه افغانستان از جمله آسیب پذیزترین کشورها از لحاظ تغییرات اقلیمی می‌باشد، درحالی‌که کمترین مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد.

“حضور افغانستان در این کنفرانس می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های بزرگ تغییرات اقلیمی و محیط زیستی تاثیر بگذارد. این اشتراک می‌تواند فرصتی برای برقراری ارتباط و همکاری‌های بین‌المللی برای کشور باشد.”

گفتنی است که بر اساس معلومات دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد(اوچا)، افغانستان چهارمین کشور از جمله ده کشور جهان می‌باشد که در معرض تهدید تغییرات اقلیمی قرار دارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA