ads

افزایش 20 درصدی روابط تجاری کابل و تهران

مقام‌های ایران از افزایش 20 درصدی معاملات تجاری میان تهران و کابل خبرداده‌اند و مسئولان وزارت صنعت وتجارت افغانستان نیز از افزایش میزان تجارت میان دوکشور خبر می‌دهند. درهمین حال شماری از مبصرین اقتصادی تاکید دارند که نباید افغانستان به یک کشور مصرفی برای کالاهای کشورهای دیگر مبدل شود.

کلید
4 قوس 1402
افزایش 20 درصدی روابط تجاری کابل و تهران

محمد مهدی جوانمرد، مشاور اقتصادی نماینده خاص رییس جمهور ایران در امور افغانستان از افزایش 20 درصدی روابط تجاری تهران و کابل خبر داده است. به گفتۀ او در هفت ماه اخیر صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به افغانستان، به بیش از ۹۷۵ میلیون دالر رسیده است.

با این حال مسئولان در وزارت صنعت وتجارت نیز از افزایش میزان تجارت میان افغانستان و ایران خبر می‌دهند.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت می‌گوید:”تجارت افغانستان با ایران طی هفت ماه نخست سال جاری، به ارزش 964 میلیون دالر بوده که حدود 11 میلیون آن را صادرات  و متباقی واردات تشکیل می‌دهد.”

وی می‌افزاید که اکثر اقلام صادراتی افغانستان به ایران را میوه‌های خشک، پنبه و انواع نوشابه‌ها تشکیل می‌دهند.

درعین حال شماری از مبصرین اقتصادی افزایش صادرات و واردات بین افغانستان و ایران را نشانۀ تقویت روابط تجاری میان کابل وتهران می‌خوانند، اما تاکید دارند که نباید افغانستان به یک کشور مصرفی برای کالاهای کشورهای همسایه مبدل شود.

محب‌الله شریف، مبصر اقتصادی درمورد می‌گوید:”نیاز است کالاهای تجاری مورد نیاز خود را از بیرون واردکنیم، اما در کنار آن نباید تولیدات داخلی ما از این ناحیه صدمه ببیند. باید مشوق تولیدات داخلی کشور خود نیز باشیم.”

ازسویی هم، برخی از مبصرین دیگر اقتصادی می‌گویند که با توجه به مشکلات ترانزیتی بین کابل واسلام‌آباد، تقویت روابط اقتصادی با ایران به سود تاجران افغان است.

شبیر بشیر، مبصر اقتصادی می‌گوید:”افزایش تجارت با ایران گزینۀ خوبی برای تقویت اقتصاد کشور است، به‌خصوص در شرایطی کنونی که پاکستان در زمینۀ ترانزیت کالاها، به عناوین مختلف بر افغانستان فشار می‌آورد.”

از افزایش صادرات کالاهای ایران به افغانستان درحالی خبر داده می‌شودکه اخیرا ملاعبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء در راس یک هیئت بلند پایه به تهران سفر کرد.

گفتنی است که ایجاد سهولت‌ها در بخش صادارات و واردات افغانستان با آن کشور، یکی از دستاوردهای این سفر خوانده شد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA