ads

ایجاد زمینۀ کار برای ‌ده‌ها زن؛ ابتکار یک زن در هرات

یک زن تجارت پیشه بانام فوزیه سادات، با ایجاد یک کارگاه خیاطی، برای ده‌ها زن دیگر زمینۀ کار را فراهم کرده است. زنانی که در این کارگاه مصروف کار می‌باشند، می‌گویندکه از این طریق مصارف خانواده‌های شان را تامین می‌کنند. در همین حال مسئولان در اتاق تجارت و صنایع زنان در زون غرب، می‌‌گویندکه هیچ مانعی در زمینۀ فعالیت زنان تجارت‌پیشه در هرات وجود ندارد.

 رقیه حسینی
1 قوس 1402
ایجاد زمینۀ کار برای ‌ده‌ها زن؛ ابتکار یک زن در هرات

در دو سال گذشته، با وجود محدودیت‌های کاری و آموزشی که فراراه زنان و دختران وضع شده، تعدادی از زنان تجارت‌پیشه در ولایت هرات اما روز به روز در حال افزایش است.

برخی از زنان نیز با راه‌اندازی حرفه‌های مختلف، به دنبال ایجاد اشتغال برای خود و دیگر زنان می‌باشند.

فوزیه سادات، یکی از این زنان تجارت‌پیشه است. او یک کارگاه خیاطی راه‌اندازی کرده و لباس‌های افغانی تولید می‌کند.

 خانم سادات هدف از راه‌اندازی این کارگاه را ایجاد زمینۀ کار برای زنان در شرایط کنونی عنوان می‌کند.

“از سرمایه خیلی کم و از چرخ‌های دستی همراه با دو شاگرد شروع کردم. کم کم و روز به روز کار ما رشد کرد و اکنون 63 خانم را مصروف کرده‌ام.”

او می‌افزاید که بیشتر کارکنان این کارگاه نان‌آوران خانواده‌ها و دختران بازمانده از آموزش هستند.

در همین حال، شماری از زنانی‌که در این کارگاه کار می‌کنند، می‌گویند که از این طریق مصارف خانواده‌های شان را تامین می‌کنند.

راضیه کاکر، یکی از این زنان می‌گوید:”من قبلا خانم خانه بودم و هیچ کاری نمی‌کردم، اما فعلا داخل این کارگاه کار می‌کنم و خیلی خوشحال هستم که با درآمد خود می‌توانم خانواده را کمک کنم.”

یلدا مرادی، دختری که به دلیل بازماندنش از آموزش و برای فرار از فشارهای روانی به یادگیری حرفه خیاطی روی آورده، چنین می‌گوید:”به‌خاطر بسته شدن مکتب‌ها و برای اینکه هم مصروف باشم و هم به خانواده کمک اقتصادی کنم، تقریبا یک و نیم سال می‌شود که در اینجا کار می‌کنم.”

در همین حال، مسئولان اتاق تجارت و صنایع زنان زون غرب می‌‌گویند که درحال حاضر 552 زن تجارت پیشه در ولایت هرات فعالیت دارند و هیج محدودیتی دراین  زمینه برای زنان وجود ندارد.

بهناز سجلوقی، رییس این اتاق می‌گوید:”یکی از دلایلی که خانم‌ها به تجارت روی آورده‌اند این است که از زنان تجارت‌پیشه، از طریق اتاق، از طریق مؤسسات و حتی از طریق حکومت حمایت صورت می‌گیرد.”

تعداد زنان تجارت‌پیشه در ولایت هرات در حالی رو به افزایش است که بیشتر زنان تجارت‌پیشه در این ولایت از نبود بازار فروش برای تولیدات‌ شان شکایت دارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA