ads

آغاز ساخت سرپناه برای زلزله‌زدگان در ولسوالی رباط‌ سنگی

کار ساخت 730 منزل مسکونی برای زلزله‌زدگان در ولسوالی رباط‌سنگی ولایت هرات آغاز گردید. قرار است این خانه‌ها با هزینۀ 400 میلیون افغانی و در مدت 45 روز، در سه قریه اعمار شود.

رقیه حسینی
29 عقرب 1402
آغاز ساخت سرپناه برای زلزله‌زدگان در ولسوالی رباط‌ سنگی

مسئولان کمیسیون رسیدگی به زلزله‌زدگان هرات از آغاز کار ساخت 730 منزل مسکونی در ولسوالی رباط‌سنگی ولایت هرات خبر می‌دهند.

آنان می‌گویند که این خانه‌ها با هزینه 400 میلیون افغانی و در مدت 45 روز، در سه قریه این ولسوالی ساخته خواهد شد.

احمدالله متقی، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات و سخنگوی این کمیسیون می‌گوید که قرار بود به تعداد دو هزار 146 منزل برای زلزله‌زدگان هرات ساخته شود، اما بنابر نیاز زلزله‌زدگان، این تعداد به دو هزار 263 خانه افزایش یافته است.

“قسمی‌که امارت اسلامی وعده داده بود که برای زلزله‌زدگان خانه‌های اساسی خواهد ساخت، امروز ما کار ساختن خانه‌ها را در ولسوالی رباط‌سنگی آغاز کردیم.”

آقای متقی می‌افزاید که اکنون کار ساخت سرپناه در 40 قریه زلزله‌زده جریان دارد و کوشش می‌شود که این خانه‌ها قبل از فرا رسیدن فصل زمستان آماده شود.

درعین حال مولوی شرف الدین مسلم، معین وزارت احیا و انکشاف دهات وعده می‌دهد که برای تمام زلزله‌ز‌دگان در شهر و ولسوالی‌های هرات، به مرور زمان سرپناه ایجاد خواهد شد.

“به مردم اطمینان می‌دهم که سروی خانه‌هایی که باقی مانده جریان دارد، سروی دقیق هم از طرف مؤسسات و هم از طرف کمیسیون، حکومت به آن چیزی که گفته عمل خواهد کرد.”

 در همین حال، انجنیران مسئول ساخت این خانه‌ها اطمینان می‌دهند که تمام ساختمان‌ها به گونۀ اساسی و استندرد ساخته خواهد شد.

انجنیر جمعه‌خان می‌گوید هر خانه حدود یک لک و 80 هزار افغانی هزینه دارد که مطابق با معیارهای جهانی و مقاوم در برابر زلزله ساخته خواهد شد.

“همان دستوری که ریاست شورای علما به ما داده، شامل خشت کاری و تهداب‌گذاری به صورت اساسی و با نورم و استندرد بین‌المللی است.”

با این حال  شماری از باشندگان ولسوالی رباط سنگی، از آغاز کار ساخت و ساز این منازل ابراز خرسندی می‌کنند.

نورشاه، یکی از باشند‌گان این ولسوالی که خانه‌اش را زلزله ویران کرده، از حکومت می‌خواهد که تا قبل از فرا رسیدن زمستان این خانه‌ها را آماده سازد.

“هرچه داشتیم با خاک یکسان شد، دیگر چیزی برای ما باقی نمانده است. کودکان ما در زمستان نیاز به  سرپناه دارند، چون از اکنون هوا سرد شده و زیر خیمه‌ها زندگی کردن سخت است.”

گفتنی است که از تاریخ 15 تا 23 میزان سال جاری،  هرات شاهد چند زلزله نیرومند که تا 6.3 درجه ریشتر و ده‌ها پس لرزه  بود. در اثر این زلزله‌ها نزدیک به یک هزار و 400 تن جان باخته و در حدود 2 هزار تن دیگر زخمی و حدود دو هزار 449 منزل مسکونی در شهر و ولسوالی‌های این ولایت به گونۀ کامل تخریب شد.

اکنون با گذشت بیش از یک ماه از وقوع اولین زلزله، شماری از زلزله زدگان در ولسوالی‌ها و شهر هرات به سرپناه مناسب دسترسی ندارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA