ads

هفته تحصیلات عالی و دختران در آرزوی بازگشایی نهادهای آموزشی

با فرا رسیدن هفته تحصیلات عالی، دختران محصل که از تحصیل باز مانده‌اند خواهان بازگشایی دروازه‌های پوهنتون‌ها می‌باشند. این محصلان می‌گویند که نزدیک به یک سال از ممنوعیت تحصیل دختران می‌گذرد، اما هیچ خبری از سوی مسئولان امارت اسلامی در مورد بازگشایی دروازه‌های پوهنتون‌ها به‌روی دختران به گوش نمی‌رسد.

صائمه کاکر
28 عقرب 1402
هفته تحصیلات عالی و دختران در آرزوی بازگشایی نهادهای آموزشی

با فرا رسیدن هفته تحصیلات عالی، دخترانی که از تحصیل باز مانده‌اند از حکو مت می‌خواهند تا دروازه‌های پوهنتون‌ها را به‌روی آنان بگشاید. این دختران می‌گویند که از یک سال به اینسو از تحصیل باز مانده و نگران آیند‌ه‌ی شان می‌باشند. 

پریسا، محصل سال چهارم پوهنتون کابل می‌گوید که آرزو دارد هرچه زودتر دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به‌روی دختران باز شود.

“بعد از رویکار آمدن امارت اسلامی در کشور، برخی از قوانین و مقررات بالای دختران از سوی  حکومت وضع گردید که ما هم براساس همان قوانین، به درس‌های خود ادامه دادیم، اما با آنهم دروازه‌های پوهنتون‌ها به‌روی دختران بسته شد و اینک از ممنوعیت تحصیل دختران یک سال می‌گذرد.”

به گفتۀ پریسا، با وجودی که یک سال از ممنوعیت تحصیل دختران می‌گذرد، خاموشی مسئولان در رابطه به فراهم کردن زمینۀ تحصیل و آموزش دختران، وی را نا امید و افسرده کرده است و با گذشت هر روز مشکلات روحی و روانی‌اش بیشتر می‌شود.

باصره، یک محصل دیگر پوهنتون کابل می‌گوید:”بسته ماندن دروازه‌های پوهنتون‌ها به‌روی دختران، صدماتی را بر دختران  وارد کرده است، به‌خصوص برای خودم که خیلی تلاش می‌کردم تا به اهداف خود برسم، اما اکنون نه درسی است و نه کار.”

باصره می افزاید که نا تمام ماندن دوره تحصیلی مشکلات زیادی را در زندگی اجتماعی آنان ایجاد کرده است.

“در بعضی از نهادهایی‌ که زمینه کار فراهم می شود، به دلیل این‌که تحصیلات ما نا تکمیل مانده است، ما را واجد شرایط نمی‌دانند.”

در همین حال، برخی از استادان پوهنتون تحصیل دختران را در عصر کنونی یک امر ضروری خوانده و از حکومت می‌خواهند که با بازگشایی دروازه‌های پوهنتون‌ها به‌روی دختران، آنان را از حقوق اساسی شان برخوردار سازند.

 سیما جمالی، استاد در یکی از پوهنتون‌های خصوصی می‌گوید:”تحصیل و آموزش می‌تواند سبب افزایش اطلاعات لازم برای زنان و خانواده‌ها شود و جامعه از لحاظ فزیکی و روانی به سمت بهبودی حرکت کند. آموزش زنان می‌تواند سبب ترویج بهتر فرهنگ تحصیل و تعلیم در جامعه شود.”

هفته تحصیلات عالی در حالی فرا رسیده است که براساس گزارش‌های بخش آموزش سازمان ملل متحد(یونسکو)، نزدیک به صد هزار دختر در افغانستان از رفتن به پوهنتون‌ها باز مانده‌اند.

در رابطه به اینکه چه زمانی شرایط مناسب برای بازگشایی دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران فراهم خواهد شد، تلاش کردیم نظر مسئولان امارت  اسلامی را بگیریم، اما تماس‌های ما بی‌پاسخ ماند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA