ads

نگرانی زنان صنعت‌کار از رکود بازار صنایع دستی در هرات

شماری از زنان صنعت‌کار در ولایت هرات از بی‌رونق شدن بازار صنایع دستی در این ولایت شکایت دارند. آنان می‌گویند که کالاهای وارداتی با قیمت پایین وارد می‌شود، اما صنایع دستی داخلی به بیرون از کشور صادر نمی‌شود، از این رو صنایع دستی در داخل هم بازاری ندارد. با این حال مسئولان اتاق تجارت و صنایع زنان در زون غرب، رکود بازار صنایع دستی زنان را تایید کرده، ولی وعده می‌سپارند که برای حمایت از زنان صنعت کار، برنامه‌هایی را روی دست دارند.

رقیه حسینی
27 عقرب 1402
نگرانی زنان صنعت‌کار از رکود بازار صنایع دستی در هرات

شماری از زنان صنعت‌کار در هرات می‌گویندکه در این اواخر تولیدات شان بازار فروش خود را از دست داده است.

آنان می‌افزایند که عدم توجه دولت  و مردم به صنایع دستی زنان، سبب از بین رفتن این صنایع کهن و فراموشی آن خواهد شد.
گل‌افشان فیروزی، یکی از زنان قالین‌باف در هرات می‌گوید که نبود بازار فروش در داخل و صادر نشدن قالین‌های دستی به خارج از کشور، باعث رکود بازار این صنعت قدیمی در هرات شده است.

“آن زمان که ما خورد بودیم و قالین می‌بافتیم، قالین واقعا ارزش داشت، ولی حال بازار قالین بی‌رونق شده و هیچ خرید و فروشی نداریم. از ما قالین ارزان خریده می‌شود و به کشورهای دیگر گران‌تر فروخته می‌شود. واقعا برای ما نمی‌صرفد.”

سونیتا رحمتی، دیگر زن صنعت‌کار می‌گوید که ورود اجناس بی‌کیفیت خارجی با قیمت ارزان به بازار و عدم حمایت مردم از تولیدات داخلی، انگیزه فعالیت‌های بیشتر را از زنان صنعت‌کار گرفته است.

“بازار فروش محصولات ما خوبه، اگر محصولات چینی وارد بازار نشود. در صورتی که واردات کم شود و مردم از تولیدات داخلی استفاده کنند، کار ما بهتر خواهد شد.”

مهرسا، دیگر زن صنعت کار صنایع دستی زنان را بخشی از هویت و فرهنگ مردم هرات عنوان کرده و خواستار حمایت مردم و حکومت از آن می‌باشد.

“نباید این موضوع را فراموش کنیم که در شرایط کنونی بدون حمایت حکومت و مردم، این صنایع در خطر رکود قرار دارد. ما نیازمند حمایت مسئولان برای فروش محصولات خود در بازارهای ملی و بین‌المللی هستیم.”

با این حال مسئولان اتاق تجارت و صنایع زنان زون غرب، رکود بازار صنایع دستی زنان را تایید کرده و می‌گویند که برای حمایت از زنان صنعت‌کار و تولیدات آنان، برنامه‌هایی را روی دست دارند.

بهناز سلجوقی، رییس این اتاق می‌گوید که با برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور، تلاش می‌شود از صنایع دستی زنان حمایت شده و زمینۀ فروش این تولیدات مساعد گردد.

“قبلا زنان بنابه دلایلی به خارج از کشور صادارت داشتند، اما فعلا به خاطر بعضی محدودیت‌ها و به‌خاطر مساعد نبودن شرایط، متاسفانه آنان نمی‌توانند صادارت داشته باشند. ما هم از آدرس اتاق تلاش داریم صنایع دستی را رونق دهیم.”

نگرانی از رکود صنایع دستی زنان در ولایت هرات در حالی مطرح می‌گردد که تعداد زیادی از زنان در این ولایت مصروف فعالیت‌های صنایع دستی هستند و با وضع محدودیت‌ها بر آموزش و کار زنان، زنان بیشتری در این ولایت به صنایع دستی روآورده‌اند. اما با رکود این صنایع، زنان نگرانی دارند که همین منبع عایداتی شان را هم از دست بدهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA