ads

بی‌سرپناهی زلزله‌زدگان پکتیکا

شماری از زلزله‌زد‌گان در ولسوالی گیان ولایت پکتیکا، می‌گویند که زمستان نزدیک است، اما تاکنون برای آنان سرپناه اعمار نشده و آنان زیر خیمه‌ها زند‌گی می‌کنند. در همین حال مسئولان در ولسوالی گیان و برخی نهادهای کمک‌رسان نیز تایید می‌کنند که برای بیشتر خانواده‌ها در این ولسوالی، سرپناه اعمار نشده است.

بصیر یاد و جمشید مجددی
27 عقرب 1402
بی‌سرپناهی زلزله‌زدگان پکتیکا

شماری از زلزله‌زدگان در ولسوالی گیان ولایت پکتیکا، می‌گویند که زمستان نزدیک است، اما تاکنون مشکل سرپناه آنان حل نشده و بیشتر خانواده‌ها زیر خیمه‌ها شب‌وروز شان را سپری می‌کنند.

آنان می‌گویند که به دلیل نبود سرپناه، افراد مسن و کودکان شان در زمستان گذشته، به مرض‌های مختلف مبتلا شده بودند و برخی‌ها به دلیل سردی هوا جان باختند.

عبدالله، باشنده‌ ولسوالی گیان می‌گوید که خانه‌اش در زلزله سال گذشته تخریب شده است و با گذشت یک‌ونیم سال از این رویداد، هنوز برای او سرپناهی اعمار نشده است.

“تاکنون به قدری هم کار نشده که مشکل زمستان ما را حل کند. سال گذشته تنها یک مؤسسه کمک‌های زمستانی برای ما توزیع کرد. باز هم زمستان نزدیک است و ما به فکر این هستیم که زمستان چگونه سپری خواهد شد.”

حمیدشاه، دیگر باشنده‌ این ولسوالی می‌گوید:”زلزله‌ سال گذشته به‌وقوع پیوست، اما از آن زمان تاکنون خانه‌های ما اعمار نشده است. ما با مشکلات جدی مواجه هستیم، کار اعمار برخی خانه‌ها جریان دارد، اما بیشتر خانه‌ها به حالت خود باقی مانده‌اند.”

در همین حال محمد تلوار، معاون ولسوال گیان می‌گوید که در زلزله‌ سال گذشته در این ولسوالی، بیش از هفت هزار خانه رهایشی تخریب شد که برخی از این خانه‌ها هنوز هم اعمار نشده است.

“هفت هزار و 461 خانه به‌گونۀ کامل تخریب شده بود، از این میان 850 خانه اعمار و به مردم تسلیم شده است و کار اعمار دو هزار و 700 خانه‌ دیگر جریان دارد، 800 خانه‌ دیگر را سازمان ملل ثبت کرده است، اما به خانه‌های متباقی توجه نشده است.”

از سویی هم مسئولان ریاست رسید‌گی به حوادث ولایت پکتیکا می‌گویند که تاکنون دوهزار و 846 خانه‌ رهایشی، ازسوی مؤسسه‌ها و نهادهای مختلف اعمار و به خانواده‌های آسیب‌دیده، تسلیم شده است.

مطیع‌الله منصور، رییس این اداره می‌گوید که بیشتر خانه‌ها اعمار نشده، اما به گفتۀ او کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان وعده‌ اعمار 1000 خانه‌ را داده است که کار آنها در بهار آینده آغاز خواهد شد.

“در حال حاضر دوهزار و 846 خانه‌ اعمار شده و 800 خانه‌ دیگر را سازمان ملل مسئولیت گرفته است که سروی شده و کار آن ممکن در بهار آینده آغاز شود.”

زلزله‌زدگان ولسوالی گیان پکتیکا خواستار تهیه‌ سرپناه موقت برای شان در زمستان پیش رو استند و از اداره‌های مربوطه می‌خواهند که در زمینه‌ تامین مواد سوخت و وسایل زمستانی، با آنان همکاری کنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA