ads

هشتمین جشنواره‌ی گل زعفران در هرات برگزار شد

هشتمین جشنواره‌ی ملی گل زعفران، امروز پنج‌شنبه (25 عقرب) در ولایت هرات افتتاح شد که در آن، زعفران این ولایت در 40 غرفه، برای دو روز به نمایش گذاشته شده است.

رقیه حسینی
25 عقرب 1402
هشتمین جشنواره‌ی گل زعفران در هرات برگزار شد

همزمان با این، مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات، می‌گویند که حاصلات زعفران در این ولایت، نسبت به سال گذشته، پنجاه درصد افزایش یافته است.

مولوی پیر محمد حلیمی؛ رییس زراعت هرات، می‌گوید که بیش از هشت هزار هکتار زمین در این ولایت، برای کشت زعفران اختصاص داده شده است.

او افزود:” بیش از بیست هزار دهقان در ولایت هرات، مصروف کشت زعفران استند و حاصلات زعفران نسبت به دیگر محصولات زراعتی خوب‌تر است، چون زعفران آب کم‌تری نیاز دارد.”

از سویی هم محمد یوسف امین؛ آمر اجرایی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت هرات، می‌گوید که صادارت زعفران این ولایت نیز در هشت ماه گذشته، 30 درصد افزایش یافته است.

امین گفت:” در هشت ماه گذشته، حدود 21 هزار و 864 کیلو زعفران به خارج از کشور صادر شده است که ارزش آن، حدود 21 میلیون و 561 هزار دالر است.”

در همین حال، مسوولان اتحادیه‌ی ملی زعفران‌کاران هرات، می‌گویند که خشک‌سالی و کم‌بود منابع آبی، روی حاصلات زعفران تاثیر منفی برجای گذاشته است.

بشیر احمد رشیدی؛ رییس این اتحادیه و یک تن از زعفران‌کاران در ولایت هرات، می‌گوید که با وجود این مشکلات، حاصلات زعفران در سال جاری، به بیش از 30 تُن افزایش یافته است:” فصل گل‌دهی متاسفانه کوتاه است، به دلیل این‌که اقلیم سال به سال رو به تفاوت است و منابع آبی ما کم‌تر و کم‌تر می‌شود، یگانه تشویش ما از آینده زعفران بحث خشک‌سالی است.”

از سویی هم غلام سروری؛  یک تن دیگر از زعفران‌کاران می‌گوید که به دلیل تغییرات اقلیمی، گل‌ زعفران کاهش؛ اما قیمت آن در بازارهای داخلی و خارجی افزایش یافته است.

سروری گفت:” تغییرات هوایی که مناسب نبوده به گل زعفران، باعث کاهش گل‌دهی شده است، اما زعفران هرات یک زعفران ارگانیک و با کیفیت بالا است و ما خوشبین هستیم که امسال قیمت آن افزایش پیدا کند.”

زعفران هرات که به طلای سرخ نیز معروف است، به دلیل کیفیت بالای که دارد، علاوه بر افغانستان در بازارهای جهانی نیز مشتریان زیادی را به خود جذب کرده است.

در حال حاضر، بیشتر حاصلات زعفران هرات به کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده‌ی عربی، هند و اسپانیا صادر می‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA