ads

حمایت برنامه توسعه سازمان ملل از 15 زن صنعت‌کار

برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)از روی دست گرفتن برنامه حمایت از زنان صنعت‌کار با توزیع سیستم برق سولری خبر می‌دهد. به گفتۀ مسئولان این سازمان در ولایت بلخ، تاکنون 15 صنعت کار زن از این سیستم مستفید شده که به خاطر هریک از این سیستم، مبلغ 15 هزار دالر امریکای هزینه شده است. خانم‌های صنعت کار با استقبال از این اقدام برنامه توسعه سازمان ملل می‌گویندکه اکنون از مصارف گزاف برق رهایی یافته‌اند.  

عبداللطیف سهاک
23 عقرب 1402
حمایت برنامه توسعه سازمان ملل از 15 زن صنعت‌کار

برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) سیستم برق سولری را برای پانزده کارگاه تولیدی زنان صنعت کار در ولایت بلخ توزیع کرده است.

زنانی که از این کمک برنامه توسعه سازمان ملل مستفید شده‌اند، می‌گویند که با فعال شدن این سیستم ماهانه از مصارف گزاف صرفیه برق رهایی یافته‌اند.

انیسه حسینی،  یکی از این زنان که در شهر مزارشریف دستگاه خیاطی دارد می‌گوید:”از صرفیه برق بی‌غم هستیم. در گذشته ماهانه مبلغ 20 یا 25 هزار افغانی را برای برق می‌دادیم، ولی حال می‌توانیم با آن پول کار خود را رونق بیشتر بدهیم. سولر یک سیستم خوبی است.”

برخی دیگر از زنان متشبث می‌گویند که این کمک برنامه توسعه سازمان ملل تاثیرات مثبتی روی فعالیت آنان گذاشته است. 

نادیه، دختری که در یک کارگاه تولید مواد خوراکی مشغول تهیه ترشی و مربا است می‌گوید:”ما به دلیل بلند بودن مصرف برق، نمی‌توانستیم از تمام ماشین‌ها استفاده کنیم و این برای ما مشکل ساز بود. وقتی نتوانیم از ماشینری استفاده نماییم، کارمند زیاد هم جذب نمی‌توانیم. حال سیستم سولری برای ما داده است.”

 او می‌افزاید که این کارگاه قبل از داشتن سیستم برق سولری، ماهانه بیش از ۲۰ هزار افغانی هزینه برق پرداخت می‌کرد.

با این حال مسئولان برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ولایت بلخ، می‌گویند که توزیع سیستم برق سولری برای زنان صنعت گر مبلغ ۲۲۵ هزار دالر امریکایی هزینه برداشته است.

 وهیب ‌ایرانی، مسئول برنامه توسعه سازمان ملل در بلخ می‌گوید:”ما در بخش‌های ماشین آلات و ابزار آن با مردم کمک می‌کنیم. سال گذشته در بخش‌های تجارت کوچک با 15 هزار تن کمک کردیم.”

قرار است این سازمان در افغانستان مبلغ یک میلیون دالر امریکایی را به توزیع سیستم تولید برق سولری و به هدف حمایت از زنان تجارت پیشه و صنعت کار، اختصاص دهد که این پروژه در ولایت‌های مختلف عملی خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA