ads

 41 مورد اختلافات قومی در ولایت خوست حل شده است

مقام ها در ولایت خوست می گویند که در دو سال گذشته، حدود 41 اختلافات شخصی وقومی بزرگ وکوچک را با تلاش سران اقوام وقبایل ومقامات دولتی حل کرده اند.

بصیر یاد/ ترجمه: فایق یونسی
22 عقرب 1402

شیخ کلیم الرحمن فانی، رییس امور اقوام و قبایل خوست می گوید که تلاش ها برای از بین بردن دشمنی های دوجانبه‌ی موجود در مرکز و تمام ولسوالی های این ولایت  ادامه دارد و به زودی اختلاف بزرگ میان دو قوم از طریق گفت‌وگو حل خواهد شد.

رییس اقوام وقبایل ولایت خوست می‌گوید که این ریاست کمیسیون حل منازعات قومی را نیز بر عهده دارد و به زودی دشمنی 80 ساله میان کوچی ها و مردم محل بر سر مالکیت زمین را به دوستی تبدیل خواهند کرد.

“میان مردم محل و کوچی ها هشتاد سال است که اختلافات مدت هاست که ادامه دارد، کار روی حل آن به مرحله آخر آن رسیده است، درنشست بزرگان قومی، انشاء الله اختلافات حل خواهد شد.”

از سوی دیگر، برخی از سران قومی درولایت خوست نیز می گویند که اختلافات و درگیری‌ها میان قبایل و خانواده ها جان ده ها جوان را گرفته است و تلاش می کنند تا با گفت وگو، دشمنی ها را در جامعه از بین ببرند.

مختارالدین جلال زی، یکی از سران قومی خوست می گوید که علاوه برزیان‌های اقتصادی، مشکلات زیاد اجتماعی را نیز برای مردم ایجاد کرده است، بنابراین، باید برای حل آن تلاش شود.

“راه ها به روی قبایل بسته است، ناامنی‌ها وجود دارد، مردم درمقابل هم قرار گرفته اند، این مسئله بر زندگی مردم تاثیر منفی گذاشته و حتی به اقتصاد آنها آسیب زده است، زندگی اجتماعی مردم به وخامت گرایده است، با این اختلافات مشکلات سیاسی نیز ایجاد می گردد، دشمن درمیان مردم رخنه کرده واز آن به نفع خود استفاده می کند.”

احمدشاه یکی دیگر از سران  قومی می گوید که در پکتیا به دلیل اختلافات بر سر کوه‌ها، دشت ها و زمین‌ها میان خانواده‌ها درگیری وجود دارد، اما اخیرا برای حل این منازعات درمیان مردم خوست گام های مثبتی برداشته شده است.

“مشکلات قومی نسبت به گذشته بیشتر شده است، وقتی یک قوم با قوم  دیگر مشکل داشته باشد، مردم دگیر نیز آسیب می بینند، برای دولت هم مشکل ایجاد می شود، بنابر این، در نخست دولت باید برای حل این اختلافات قدم بردارد و افراد خاصی را برای این کار بگمارد.”

گفتنی است که اختلافات قومی واجتماعی نه تنها باعث ایجاد مشکلات مردم می شود، بلکه می تواند حاکمیت کشور را نیز به چالش بکشد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA