ads

کمبود معلم در مکتب‌های ارزگان

شماری از شاگردان مکتب در ولایت ارزگان می‌گویند که کمبود معلم در این ولایت، روند تدریس را در مکتب‌ها مختل کرده است. مقام‌های ولایت ارزگان نیز این مشکل را تایید می‌کنند، اما می‌گویند که این موضوع را با رهبری امارت اسلامی شریک ساخته‌اند.

احسان‌الله ولسمل و جمشید مجددی
17 میزان 1402
کمبود معلم در مکتب‌های ارزگان

دانش آموزان در ولایت ارزگان، شکایت دارند که با در مکتب‌های شان با کمبود معلم مواجه‌اند و به همین دلیل، در بیشتر موارد روزهای درسی شان ضایع می‌شود.

احمد ضیای دوازده ساله که در یک مکتب ابتدائیه در ولایت ارزگان درس می‌خواند، می‌گوید که نبود معلم روی علاقه شاگردان به درس، تاثیر منفی بجا گذاشته و آنان بیشتر اوقات شان را به تفریح سپری می‌کنند.

“در مکتب معلم نیست، ما از حکومت می‌خواهیم که تعداد معلمان ما را افزایش دهد. اکنون هیچ معلمی نداریم و درس‌های شاگردان هم عقب مانده است. زمانی که معلمان نمی‌باشند، شاگردان هم درس نمی‌خوانند و در داخل صنف‌ها بازی می‌کنند.”

در کنار مکتب‌های ابتدائیه، شاگردان مکتب‌های لیسه‌ نیز در ولایت ارزگان از کمبود معلم شکایت دارند.

زین‌الله، شاگرد صنف یازدهم لیسه سیدال‌خان در ولایت ارزگان، می‌گوید که به دلیل کمبود معلم، علاقه‌اش به درس کاهش یافته است.

“ما معلم مضامین دری، جغرافیه، انگلیسی و دیگر مضمون‌ها نداریم. از دولت می‌خواهیم که این مشکل را حل کند، زیرا علاقمندی شاگردان نیز کاهش یافته است و میلی به درس خواندن ندارند. بسیاری از شاگردان تنها به‌خاطر حاضری می‌آیند.”

همزمان با این، خانواده‌های شاگردان هم از کمبود معلمان در مکتب‌ها ابراز نگرانی می‌کنند.

محمد حلیم که دو پسرش در مکتب درس می‌خوانند می‌گوید:

“دو فرزند من همه روزه مکتب می‌روند، اما در آنجا معلم نمی‌باشد و آنان دوباره به خانه بر می‌گردند. ما از دولت می‌خواهیم که این مشکل را حل کند.”

با این حال، مسئولان ریاست معارف ارزگان نیز کمبود معلم در مکتب‌های این ولایت را تایید می‌کنند و می‌گویند که این موضوع را با رهبری امارت اسلامی شریک ساخته‌اند.

مولوی شمس‌الله کامران آخندزاده، رییس معارف ارزگان می‌گوید که رهبری امارت اسلامی وعده استخدام شش‌هزار معلم در این ولایت را داده است.

“ما این مشکل را با وزارت معارف و دفتر رهبری شریک ساخته‌ایم. شش هزار بست برای ولایت ارزگان تقاضا شده که پذیرفته شده است. سه هزار برای مدرسه‌ها و متباقی آن برای مکتب‌ها.”

مسئولان ریاست معارف ارزگان می‌گویند که پس از گسترش روند آموزش به مناطق دورافتاده، با کمبود معلم در این ولایت مواجه شده‌اند.

گفتنی‌است که علاوه‌بر ارزگان، شاگردان در برخی ولایت‌های دیگر نیز از کمبود معلم شکایت دارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA