ads

عدم دسترسی باشندگان اندخوی به خدمات صحی

باشند‌گان ولسوالی‌های چهارگانه اندخوی فاریاب از کمبود بستر، تجهیزات و نبود ادویه برای مریضان در شفاخانه 30 بستر شکایت دارند. اما مسئولان صحت عامه با تایید مشکلات مراکز صحی ولسوالی‌ها، می‌گویند که مشکلات کمبود ادویه بزودی رفع می‌گردد و مراکز صحی در ولسوالی‌ها نیز در آینده انکشاف خواهد یافت.

آزادبیگ رسولی
17 میزان 1402
عدم دسترسی باشندگان اندخوی به خدمات صحی

شماری از باشندگان ولسوالی‌های چهارگانه اندخوی از کمبود بستر، تجهیزات و نبود ادویه کافی برای مریضان در شفاخانه 30 بستر اندخوی شکایت دارند. آنان خدمات این شفاخانه را برای مردم کافی ندانسته و ازحکومت می‌خواهند که با ارتقای دادن این شفاخانه، ارائه خدمات صحی را برای باشندگان این ولسوالی بیشتر سازد.

حاجی محمدالله، یکی از باشندگان اندخوی با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی مردم و عدم ارائه خدمات صحی و ادویه مورد ضرورت مریضان در شفاخانه اندخوی، می‌گوید:”در شفاخانه ما اتاق کم است، داکتر کم است، دوا کم است، داکتران به شماری از مریضان رسیدگی نمی‌توانند و آنان به شبرغان و مزار می‌روند. به شمول ولسوالی دولت آباد، مریضان 5 ولسوالی به همین شفاخانه مراجعه می‌کنند، ما بسیار به مشکل هستیم.”

درعین حال محمد عارف، یکی دیگر از باشند‌گان این ولسوالی که مادر خود را برای تداوی به این شفاخانه آورده است، با انتقاد از عدم رسیدگی به مراجعین چنین می‌گوید:

” مادرم مریض بود، او را پیش داکتر آوردم. در این شفاخانه توجه بسیار کم است، مردم هم توان ندارند که به داکتران شخصی بروند و دوا بگیرند، اینجا هم رسیدگی نمی‌شود، باید به مشکل مردم رسیدگی شود.”

شکریه، یکی از مریضان که برای تداوی خود به این شفاخانه آمده است، می‌گوید:”پیش داکتر آمدیم، دوا نیست، داکترها به‌خاطری که دوا نیست چیزی نمی‌توانند. مریض هم زیاد است، ما مردم غریب هستیم و پول نداریم که از بیرون دوا بخریم، چطور کنیم؟ حکومت باید شفاخانه‌ها و کلینیک‌ بسازند و به مشکلات ما رسیدگی کند.”

از سویی هم حاجی حمیدالله، یکی از متنفذین قومی با تایید مشکلات موجود در شفاخانه اندخوی، به کلید می‌گوید که مردم چندین بار به‌طور مکرر پیشنهاد ارتقای این شفاخانه را به مسئولان صحی محلی و مرکزی داده‌اند، اما هیچ توجهی در این رابطه صورت نگرفته است.

“ولسوالی‌های اندخوی 5 صدهزار نفر نفوس دارد، اما شفاخانه‌اش 30 بستر است. از ولسوالی‌های همجوار تگاب و دولت اباد نیز مریضان به این شفاخانه مراجعه می‌کنند. ما از امارت اسلامی و مسئولان صحی خواهانیم که این شفاخانه به 100 بستر ارتقا یابد تا مشکلات مردم رفع شود.”

در عین حال داکتر سنجر عمر، مسئول شفاخانه 30 بستر اندخوی با تایید کمبود دوا برای مریضان، می‌گوید که روزانه به طور متوسط از یک هزار تا 1500 مریض به این شفاخانه مراجعه می‌کنند.

“ما ظرفیت 30 بستر را داریم، اما روزانه حد اوسط از 40 تا 50 مریض داخل بستر داریم. وقتی که کار از حد توان بیشتر گردد، درآن صورت طبعا که کمبودی‌هایی دیده می‌شود. یگانه راه حل مشکل این است که این شفاخانه ارتقا پیدا کند تا بتوانیم خوبتر خدمات عرضه کنیم.”

با این حال مسئولان در ریاست صحت عامه ولایت فاریاب باتایید کاستی‌ها در شفاخانه‌ها و مراکزصحی در ولسوالی‌ها، می‌گویند که کمبودی‌ها، از قبیل امکانات و تجهیزات طبی، کمبود ادویه و داکتران مسلکی از سال‌های متمادی وجود داشته و تلاش‌ها جریان دارد تا این مشکلات برداشته شود.

داکتر ظاهرشاه جهادمل، سرپرست ریاست صحت عامه ولایت فاریاب می‌گوید که امکانات در مراکز صحی براساس ارزیابی‌های چند سال قبل صورت می‌گیرد، درحالی که اکنون نفوس زیاد شده و مشکلاتی نیز به بار آورده است.

به گفتۀ او صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) تمویل کننده دوا در تمام مراکز صحی می باشد که به مقدار کافی و با درنظرداشت نیازمندی‌های کنونی جامعه، کمک صورت نمی گردد.

“این مشکلات تنها مربوط به ولسوالی‌های چهارگانه اندخوی نه، بلکه در تمام ولسوالی‌های فاریاب مردم با چنین مشکلاتی دست پنجه نرم می‌کنند. هرقدر بودجه و امکاناتی که به دسترس ما قرار داشه باشد، یقین داشته باشید که ما هرگز دریغ نمی‌کنیم. باآنهم ما خاموش نخواهیم ماند و صدای مردم را به گوش مسئولان می‌رسانیم.”

رییس صحت عامه فاریاب همچنان افزود که به دلیل نبود بستر و کمبود تجهیزات طبی در مراکز صحی در ولسوالی‌ها، تراکم مریضان در شفاخانه ولایتی در شهرمیمنه نیز بیشتر شده است.

از نظر او یگانه راه جلوگیری از ازدحام مریضان در شفاخانه ولایتی، ارتقای مراکز صحی در ولسوالی‌ها می‌باشد.

با این همه مشکلات نبود آب آشامیدنی صحی در ولسوالی‌های چهارگانه اندخوی (اندخوی، خان‌چهارباغ، قرمقول و قرغان) نیز از سال‌ها به این طرف بر مشکلات صحی باشندگان این ولسوالی‌ها افزوده و سبب افزایش امراض فصلی، چون اسهالات می‌گردد.

این درحالی است که باشند‌گان ولایت فاریاب همواره از کمبود دوا، تجهیزات طبی، نبود آب آشامیدنی صحی، نبود راه‌های مواصلاتی و کم توجهی داکتران به مریضان، شکایت داشته و از مسئولان محلی و مرکزی خواهان رسیدگی جدی به این مشکلات می‌باشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA