ads

تجلیل از روز جهانی توریزم با برگزاری نمایشگاه در هرات

از روز جهانی گردشگری با برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، هنری و کتاب در ولایت هرات تجلیل به عمل آمد. مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که دراین نمایشگاه صنایع دستی، هنری و کتاب برای گردشگران به نمایش گذاشته شده است. در همین حال شماری از فرهنگیان چنین نمایشگاه‌ها را در تقویت و شناسایی بیشتر فرهنگ جامعه مؤثر دانسته و از آن استقبال می‌کنند.

 نصرالله احمدی
5 میزان 1402
تجلیل از روز جهانی توریزم با برگزاری نمایشگاه در هرات

مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات به مناسبت روز جهانی توریزم و به منظور رشد صنایع دستی و هنری این ولایت، نمایشگاهی را با همکاری دفتر تیکا (اداره انکشافی ترکیه) برگزار نمودند.

در این نمایشگاه که تحت نام “دارالفنون هریوا” برگزارش شده است، حدود 140 غرفه برای زنان و مردان هنرمند اختصاص داده شده است.

نعیم الحق حقانی، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویدکه در جریان 6 ماه نخست سال روان خورشیدی، صنعت توریزم در این ولایت 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

“صنایع دستی، هنری، خطاطی و انواع بافندگی‌های محلی در بخش زنان، هنر شیشه سازی، مسگری و بعضی هنرهای ماندگار دیگر در بخش مردان، به نمایش گذاشته شده است.”

در همین حال مسئولان دفتر تیکا (اداره انکشافی ترکیه) می‌گویند که این نمایشگاه به هدف حمایت از فرهنگ توریزم در ولایت هرات برگزار شده است.

عرفات دینیز، رییس این دفتر در صحبت با کلید می‌گوید:”دفتر ما انکشافی است و ما کارهای زیربنایی انجام می‌دهیم، ولی به‌خاطر ظرفیت شهر هرات در قسمت مرمت آثار تاریخی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی نیز برنامه‌های برگزار کرده‌ایم.”

در همین حال شماری از فرهنگیان در ولایت هرات می‌گویند که برای شناسایی فرهنگ اصیل هرات، باید چنین برنامه‌ها بیشتر برگزار شود.

عبدالکریم ارباب زاده، یکی از فرهنگیان ولایت هرات می‌گویدکه در کنار برگزاری نمایشگاه‌های موقتی، نمایشگاهای دایمی در داخل میدان هوایی و یا قلعه اختیارالدین برای گردشگران برگزار شود.

“توریست‌هایی که به ولایت هرات می‌آیند، تنها به‌خاطر آبدات تاریخی نمی‌آیند، بلکه به‌خاطر صنایع دستی و هنر اصیل این ولایت نیز می‌آیند. خواهشمندیم که گردشگران را به گالری‌های هنری نیز ببرند.”

از روز جهانی توریزم در ولایت هرات در حالی تجلیل می‌شود که فرهنگیان هرات همواره خواهان حفاظت و مرمت آبدات تاریخی در این ولایت شده‌ و می‌گویند که تاکنون توجهی در این زمینه صورت نگرفته و شماری از این آبدات در حال فروپاشی قرار دارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA