ads

رونمایی از خمسۀ نوایی با الفبای ازبکی- عربی در فاریاب

از خمسه امیرعلی شیرنوایی با الفبای معمول ازبکی-عربی در شهرمیمنه؛ مرکزولایت فاریاب رونمایی شد. این نخستین خمسه نوایی با الفبای ازبکی-عربی است که توسط یکی از نویسندگان نامدار فاریاب بچاپ رسیده است.

آزادبیگ رسولی
4 میزان 1402
رونمایی از خمسۀ نوایی با الفبای ازبکی- عربی در فاریاب

برای نخستین بار خمسۀ امیرعلی شیرنوایی با الفبای معمول ازبکی-عربی چاپ و طی مراسمی در شهرمیمنه؛ مرکز ولایت فاریاب رونمایی شد.

این خمسه که توسط یکی از نویسندگان ولایت فاریاب گردآوری شده، دارای یک هراز جلد بوده و به 1301 صفحه و با کیفیت بلند در ایران بچاپ رسیده است.

سید تاج‌الدین تاشقین بهائی، تدوین کننده و محرر این کتاب می‌گویدکه امیرعلی‌شیرنوایی دیوان‌های زیادی دارد، اما خمسه جایگاه خاصی دارد.

آقای بهایی می‌افزاید که کار تحقیق، گردآوری، ویرایش و تحریر این خمسه را که شامل حیرت الابرار، لیلی و مجنون، شیرین وفرهاد، سبعه سیار و سد اسکندری می‌باشد، حدود 4 سال قبل آغاز کرده بود.

“محتویات این کتاب را تنظیم، تایپ، ویرایش و با نسخه‌های قلمی چاپ پاریس مطابقت دادم تا خمسه در یک جلد تدوین شود. لغات، آیات و احادیثی که بکار رفته، همه را تشریح دادم تا خواننده به آسانی بتواند متن خمسه را درک کند. نیاز نیست که به کتابخانه‌ها، فرهنگ‌ها و منابع دیگر مراجعه کند.”

در عین حال استاد احمدالله عرب، آمر تربیۀ معلم فاریاب به عنوان تسهیل‌کنندۀ چاپ این خمسه، می‌گویدکه این خمسه اثر ماندگار امیرعلی شیرنوایی است که در قرن هشتم هجری قمری نوشته شده و یکی از آثار گران‌بهای افغانستان یاد می‌شود.

آقای عرب افزود که به سلسله چاپ کتاب‌های ارزشمند ازسوی ادارۀ تربیه معلم فاریاب، این بار سید تاج‌الدین تاشقین بهائی پس از اخذ اجازۀ ریاست اطلاعات و فرهنگ، خمسۀ نوایی را به رسم‌الخط ازبکی-عربی که اکنون معمول است نوشته ‌است.

به گفتۀ او، هزینه چاپ این خمسه توسط شماری از مردم در داخل و خارج از کشور تامین شده‌ است.

“ویژگی‌هایی که در این اثر وجود دارد، این است که پنج خمسه نوایی دریک کتاب تدوین شده و تمام لغات، اصطلاحات پیچیده و احادیث در خودش تفسیر، توضیح و تشریح شده، یعنی یک کتاب کاملا جامع، خوانا و بدون مشکل به دسترس علاقمندان قرار گرفته است.”

از سویی هم مولوی عبدالله مرادی آمر توریزم ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت فاریاب می‌گوید که امیرعلی شیرنوایی از دانشمندان و سیاست‌مداران دورۀ تیموریان است که دارای 30 اثر با ارزش می‌باشد.

به‌گفتۀ وی خمسه نوایی که شامل پنج اثر ارزشمند چون: حیرت‌الابرار، لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد، سبعۀ سیار و سد اسکندری می‌باشد، با سعی و کوشش سیدتاج الدین بهایی یکی از نویسندگان این ولایت، گردآوری و به زبان ازبکی چاپ شده است.

آقای مرادی افزود که امیرعلی شیرنوایی یکی از علما، عرفا و دانشمندان قرن نهم هجری قمری، وزیر و امیر زمانش بوده که در عرصه‌های مختلف، به‌خصوص در بخش علم و فرهنگ خدمات شایانی را انجام داده ‌است.

“این کتاب در غنی سازی فرهنگ برادران ازبک زبان خیلی مفید است. ریاست اطلاعات و فرهنگ کسانی را که دنبال علم و فرهنگ استند و آثاری از گذشته گان، بزرگان و علما در دست دارند، حمایت می‌کند تا کتاب‌های شان پس از بررسی چاپ شود.”

گفتنی است که میرنظام الدین علی شیرنوایی، از نامدارترین سیاستمداران و فرهنگ مردان دوران تیموریان شناخته شده است که درسال 1441 میلادی در ولایت هرات به دنیا آمده و در سال 1501 میلادی چشم از جهان پوشیده است.

از او آثار زیادی به زبان‌های ازبکی و فارسی بجا مانده است که مهمترین آنها خمسه نوایی می‌باشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA