ads

اقدام یک تاجر برای حل مشکل آب آشامیدنی در نیمروز

یک تاجر در ولایت نیمروز به هدف رسیدگی به مشکلات آب آشامیدنی مردم، سه حلقه چاه را با هزینۀ یک میلیون و 4 صدهزار افغانی حفر کرد است. شماری از باشندگان شهر زرنج با اسقبال از این اقدام، می‌گویند که روزانه ۴۰۰ تانکر آب از این چاه‌ها برداشته شده و در میان مردم توزیع می‌گردد. آنان می‌افزایند که تابستان امسال در نیمروز به شدت گرم بود و خیلی از مردم شدیدا با مشکلات آب آشامیدنی روبه‌رو بودند.

محمد عمری
3 میزان 1402
اقدام یک تاجر برای حل مشکل آب آشامیدنی در نیمروز

کمبود آب آشامیدنی در ولایت نیمروز شمار زیادی از مردم را به ستوه‌آورده است و در منطقه سرشیله شهر زرنج؛ مرکز این ولایت، یک تاجر برای رفع مشکلات آب آشامیدنی مردم دست بکار شده است. 

حاجی عبیدالله نورزی، در این منطقه سه حلقه چاه را با هزینۀ یک میلیون و 4 صدهزار افغانی حفر کرده که روزانه تانکرهای زیادی از آن پر شده و در میان مردم توزیع می‌گردد.

شماری از مردم و مسئولان محلی با استقبال از این اقدام، دیگر تاجران را نیز تشویق به چنین اقداماتی می‌کنند.

مولوی صلاح الدین ممتاز، شاروال شهر زرنج می‌گوید:”ما از تمامی تاجران می‌خواهیم که به چنین کارهای ‌نیک اقدام کنند. در نیمروز کارهای زیادی است که تاجران ما می‌توانند همکاری نمایند.”

وی می‌افزاید، از چاه‌هایی که از سوی یکی از تاجران حفر شده، روزانه ۴۰۰ تانکر آب برداشته شده و برای اهالی شهر زرنج و نواحی اطراف آن توزیع می‌گردد.

احمد، مالک تانکر که آب را به شهر زرنج می‌رساند، این اقدام آقای نورزی را خیرخواهانه توصیف کرده و می‌گوید:”قبل از این ما با تانکر خود، از ساعت هفت صبح به نوبت ایستاد می‌شدیم تا آب شور را بگیریم، تا ساعت ۱۲ برای ما نوبت هم نمی‌رسید و هر تانکر را دوصد افغانی می‌خریدیم. اکنون شکر خدا این تاجر خیرخواه برای مردم چاه‌های آب آشامیدنی حفر کرده و آب آن هم درمقایسه به چاه‌های دیگر پاک است. از اینجا برای ما آب رایگان داده می‌شود.”

درعین حال عبدالغفار تاجک، باشنده شهر زرنج در رابطه به آب این چاه‌ها می‌گوید:”ما هم از نزدیک این چاه‌ها را دیدیم، از آن آب نوشیدیم، کمتر از آب شیرین نیست. شهروندان با موترهای شخصی شان ویا از همین تانکرهایی که آب می‌آورند، می‌توانند از آب این چاه‌ها مستفید شوند.”

وی از مسئولین امارت اسلامی خواست که در زمینۀ کمبود آب، در این ولایت پروژه‌‌های بزرگ و اساسی آبرسانی را روی دست بگیرند.

مولوی علی جان محمدی، یکی از عالمان دین نیز این اقدام را ثواب توصیف کرده و می‌گوید:” از مسئولین می‌خواهیم که این چاه‌ها را حفاظت کنند تا خشک نشود.”

با این حال حاجی عبیدالله نورزی وعده می‌دهد که در زمینه رسیدگی به مشکلات آب آشامیدنی مردم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزد و قصد دارد که چاه‌های بیشتری را برای مردم حفر کند.

“اگر با این چاه‌ها مشکلات مردم حل نشود، کوشش می‌کنم که چاه‌های بیشتری را برای حل مشکلات مردم خود حفر کنم. یک میلیون و ۴صد هزار هزینۀ این چاه‌ها شده است، بازهم اگر هزینه لازم باشد، من حاضرم از جیب شخصی خود مصرف کنم.”

این درحالی است که شمار زیادی از مردم در ولایت نیمروز، به دلیل خشکسالی‌های اخیر از کمبود آب آشامیدنی رنج می‌برند. آنان آب مورد نیاز شان را با قیمت بلند خریداری می‌کنند، اما خیلی از خانواده‌ها توان خریداری آب آشامیدنی را ندارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA