ads

سفر یک هیئت پاکستانی به کابل

آصف درانی؛ نماینده خاص پاکستان در امور افغانستان، در راس یک هیئت به کابل سفر نموده و با امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت امور خارجه دیدار کرده است.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
31 سنبله 1402
سفر یک هیئت پاکستانی به کابل

بر اساس اعلامیه وزارت امور خارجه، دو طرف در مورد مسایل امنیتی، مشکلات در دروازه‌های سرحدی، بازداشت مهاجران افغان، برخورد با مسافران در مسیر چمن – بولدک، ایجاد تسهیلات در بخش صادرات سبزیجات و میوه‌ها، مشکلات تاجران افغان در بندر کراچی و برخی موضوعات دیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

در همین حال مقصود حسن زاده؛ مبصر سیاسی به این باور است که سفر این هیئت به کابل، می‌تواند باعث کاهش تنش میان افغانستان و پاکستان شود.

او گفت:” با آن‌که سیاست اسلام‌آباد در مقابل کابل، هیچ‌گاه روی صداقت استوار نبوده، اما با آن هم، نیاز است تا برای حل تنش‌ها میان دوکشور ، راه گفت‌وگو و مذاکرات باز شود.”

از سویی هم صادق شینواری؛ مبصر نظامی می‌گوید، برای جلوگیری از تنش‌ها میان نیروهای سرحدی دو کشور، باید روی یک میکانیزم خاص کار شود:” عدم اگاهی از قوانین بین‌المللی و مرزی باعث چنین تنش‌ها و درگیری‌ها شده است، بناء باید هر دوطرف روی یک میکانیزم خاص کار کنند تا در پرتو آن ، قوانین مرزی مراعات شود، درغیرآن این‌گونه سفرها نمی‌تواند برای حل مشکلات مرزی میان دو کشور مفید واقع شود.”

با این حال، مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، با اشاره به مسدود شدن دروازه سرحدی تورخم از سوی پاکستان، ابراز امیدواری می‌کنند که سفر هیئت پاکستانی به کابل، باعث حل مشکلات در این زمینه شود.

محمد یونس مهمند؛ معاون این اتاق به کلید گفت:” امید است که تعهدات هیئت پاکستانی در جهت ایجاد سهولت‌ها دربخش ترانزیتی برای تاجران افغان در حرف نه بلکه بر بنیاد عمل باشد.”

این هیئت، در حالی به کابل سفر کرده است که در ماه جاری هجری خورشیدی، دروازه سرحدی تورخم پس از تیراندازی نیروهای پاکستانی بالای نیروهای افغان، برای نُه روز از سوی پاکستان بسته شد.

از سویی هم مقام‌های پاکستانی، همواره ادعا کرده‌اند که حمله‌ها بالای نیروهای این کشور، از خاک افغانستان برنامه‌ریزی می‌شود.

اما مقام‌های امارت اسلامی بارها این ادعاها را رد کرده و گفته‌اند که به هیچ‌کس اجازه داده نمی‌شود تا از خاک افغانستان، علیه کشورهای دیگر به‌شمول پاکستان استفاده کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA