ads

سفر هئیت استرداد زمین‌های غصب شده دولتی به بلخ

اعضای کمیسیون استرداد زمین‌های غصب شده دولتی در سفری به ولایت بلخ، اعلام کردند که تاکنون هفت‌صد هزار جریب زمین غصب شده دولتی را در سراسر کشور استرداد کرده و کار روی بررسی 120 هزار جریب زمین مشکوک در ولایت بلخ جریان دارد. سرپرست وزارت  عدلیه که در رأس این هئیت قراردارد، می‌گوید که تلاش‌هابرای بازپس‌گیری زمین‌های غصب شده دولتی، به‌گونۀ جدی جریان دارد.

عبداللطیف سهاک
28 سنبله 1402
سفر هئیت استرداد زمین‌های غصب شده دولتی به بلخ

 هیئت کمیسیون استرداد زمین‌های غصب شده دولتی که به رهبری وزارت عدلیه به بلخ سفر کرده‌، از استرداد هفت‌صدهزار جریب زمین دولتی، از زمان آغاز بکار این کمیسیون تاکنون، خبر می‌دهد.

احسان‌الله وثیق، منشی کمیسیون استرداد زمین‌های غضب شده در مورد کارکرد این کمیسیون می‌گوید:”ما در تمام افغانستان، تاکنون 700 هزار جریب زمین غصب شده را مسترد نموده و در ولایت بلخ 120 هزار جریب زمین دولتی را بررسی و 20 هزار جریب زمین را تشخیص و 11 هزار جریب آنرا دوباره به بانک زمین‌های دولتی ثبت کرده‌ایم.”

کمیسیون استرداد زمین‌های غصب شده حدود یک سال از اعضای رهبری چندین وزارت تشکیل شده و به فعالیت آغاز کرده است.

عبدالحکیم شرعی، رییس کمیسیون استرداد زمین‌های غضب شده و سرپرست وزارت عدلیه می‌گوید که با غاصبان زمین، براساس حکم رهبری امارت اسلامی برخورد صورت خواهد گرفت.

“بعضی از افراد اقرار می‌کنندکه هیچ‌گونه اسنادی ندارند، زمین‌های آنها دوباره به دولت سپرده می‌شود و در مورد مجازات و رهایی این اشخاص، رهبری امارت اسلامی تصمیم می‌گیرد.”

در همین حال عطاءالله عمری، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و یکی از اعضای این کمیسیون می‌گوید، در مورد کسانی که زمین‌های دولتی را از زورمندان خریداری کرده‌اند، در آینده تصمیم گرفته خواهد شد.

“اینجا زورمندان بدون اسناد، زمین‌های دولتی را غصب، نقشه و دیزان کرده و آنرا به مرمد فروخته‌اند. اما در حقیقت  آنان هیچ‌گونه اسناد قانونی برای ملکیت زمین ندارند.”

در همین‌حال محمد یوسف وفا، والی بلخ از عملی کردن فیصله کمیسیون اطمینان می‌دهد:”من وعده می‌دهم که فیصلخ شما را عملی و اجرا می‌کنیم، چون این زمین‌ها از 20 تا 50 سال در اختیار غاصبین قرار داشته.”

غصب زمین‌های دولتی و ملکیت‌های شخصی، از چالش‌های جدی بین مردم و دولت در بیست سال گذشته بوده که تلاش‌های حکومت پیشین در این رابطه نتیجه چندانی نداشت. حال دیده شود که امارت اسلامی تاچه حدی در استرداد این زمین‌ها موفق خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA