ads

شهروندان خواهان حضور زنان در شوراهای علما

پس از آنکه مسئولان امارت اسلامی از تشکیل شوراهای علما در شماری از ولایت‌ها خبر داد، شماری از شهروندان خواهان حضور زنان در این شورا‌ها شدند. آنان می‌گویند که در جامعه عالمان دین از طبقه اناث نیز وجود دارند و باید در این شوراها برای آنان نیزسهم داده شود. این درحالی است که این شوراها براساس فرمان رهبری امارت اسلامی تشکیل شده‌اند و هدف شان هماهنگی و مشوره‌دهی به مسئولین در ولایت‌ها عنوان شده است.

هاجر جعفری
27 سنبله 1402
شهروندان خواهان حضور زنان در شوراهای علما
عکس از شبکه‌های اجتماعی

بر اساس فرمان‌های جداگانه رهبر امارت اسلامی، شوراهای علمای ولایت‌های لغمان، سرپل، غور، دایکندی، میدان‌وردک، بامیان و نورستان، ایجاد گردید.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در ایکس/ توییتر خود نوشته است که مسئولان و اعضای این شوراها بر اساس لایحه وظیفه‌های شان، برای هماهنگی بیشتر در کارها، به مسئولان ولایت‌ها مشوره می‌دهند.

او افزوده است که مسئولان ولایتی مکلف‌اند که به مشوره‌های شوراهای علما، مطابق به لایحه عمل کنند.

در عین حال شماری از شهروندان خواهان حضور زنان در این شوراها می‌باشند، آنان می‌گویندکه درجامعه عالمان دین از طبقه اناث نیز وجود دارند و باید در این شوراها برای آنان نیزسهم داده شود.

 

منصوره واثق، یکتن از فعالین مدنی می‌گوید:”شوراهایی که در ولایات تشکیل شده، تنها در آن عالمان دین از طبقه ذکور شامل استند. به نظر من آنانان نمی‌توانند مشکلات زنان را حل کنند، لذا نیاز است که در این شوراها از طبقه اناث هم حضور داشته باشند. به خصوص در شرایط کنونی که زنان بیشتر با مشکلاتی مانند: بیکاری، نبود زمینه‌های آموزش و غیره روبه‌رو می‌باشند.”

در عین حال محمدعلی، یکتن از باشندگان ولایت میدان وردک به این نظر است که حکومت باید دربخش‌های مختلف، به‌خصوص در شورا‌ها به زنان سهم بدهد.

“ما در جامعه عالمان دین از طبقه اناث زیاد داریم و حکومت زمانی‌که شورای علما را تشکیل می‌دهد، باید به زنان هم در آن سهم بدهد. در این صورت عملکرد شورا همه جانبه خواهد بود.”

در عین حال برخی از کارشناسان اجتماعی به این نظر اند که حضور زنان در بخش‌های مختلف یک نیاز جدی است و باید برای آنان در تمام عرصه‌ها فرصت داده شود.

مرسل احمدی، یکتن از این کارشناسان در مورد چنین می‌گوید:”وقتی یک نهاد اجتماعی یا یک شورا جهت حل و فصل مشکلات مردم تشکیل می‌شود، باید در آن مردان و زنان شامل باشند تا به مشکلات تمام اعضای جامعه رسیدگی صورت گیرد. تنها باحضور مردان نمی‌توان کاری برای جامعه انجام داد.”

هرچند خواستیم نظر مسئولان را در رابطه به خواسته‌های مردم داشته باشیم، اما مسئولین در این مورد پاسخی ارایه نکردند.

گفتنی‌ا‎ست که پیش از این نیز شوراهای علما در شماری از ولایت‌های دیگر ایجاد شده بود.

اما از نظر کارشناسان، ایجاد این‌ شوراها زمانی مؤثر خواهد بودکه زنان نیز در آن حضور داشته باشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA