ads

آموزش خیاطی به ده‌ها زن و دختر در هرات

مسئولان در ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات می‌گویند که زمینۀ آموزش خیاطی برای ده‌ها زن و دختر در این ولایت مساعد شده است.  آنان می‌افزایند که تلاش می‌شود تا زمینۀ آموزش حرفه‌های بیشتر برای زنان فراهم گردد. درهمین حال زنانی‌که دراین مرکز مصروف یادگیری حرفه خیاطی هستند با استقبال از این اقدام ریاست کار و امور اجتماعی، امیدوارند با یادگیری این حرفه بتوانند کسب درآمد کنند.

رقیه حسینی
27 سنبله 1402
آموزش خیاطی به ده‌ها زن و دختر در هرات
عکاس: رقیه حسینی

مرکز آموزشی، فنی و حرفو‌ی ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات از فراهم سازی زمینه آموزش خیاطی برای ده‌ها زنان و دختر در این ولایت خبر می‌دهد.

مسئولان در این ریاست هدف از راه‌اندازی این برنامه را ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان عنوان می‌کنند.

حافظ ابومنصور، رییس کار و امور اجتماعی ولایت هرات می‌گوید:”ما می‌خواهیم، زنانی ‌که سرپرست خانواده هستند و دیگر نان آور در خانواده ندارند، از این طریق استقلالیت یافته و محتاج کسی نباشند.”

آقای منصور می‌افزاید که تلاش می‌شود تا زمینۀ‌ آموزش حرفه‌های بیشتر در چوکات اسلامی برای زنان مساعد گردد.

فاطمه توخی، مدیر تنظیم برنامه‌های آموزشی ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات می‌گوید که درهر دوره آموزشی، حدود 80 زن از این مرکز فارغ می‌شوند.

“به تازگی با حمایت دفتر تیکا، در حدود یک لک دالر در این بخش کمک شد است. ما در گذشته امکانات کمی در دسترس داشتیم، ولی الحمدلله حال امکانات و تجهیزات خوبی داریم که در اختیار کارآموزان قرار گرفته است.”

خانم توخی می‌افزاید که بیشتر شاگردان این مرکز، زنان سرپرست خانواده و دختران بازمانده از آموزش هستند.

درهمین حال زنانی‌که دراین مرکز مصروف یادگیری خیاطی هستند، از این اقدام ریاست کار و امور اجتماعی استقبال کرده و اظهار امیدواری می‌کنند که با یادگیری این حرفه، زمینۀ کار برای‌شان فراهم گردد.

آنان از امارت اسلامی می‌خواهند که زمینۀ آموزش حرفه‌های بیشتر را برای زنان مساعد سازد.

مریم رحمانی، یکی از شاگردان این مرکز می‌گوید:”من خیلی خوشحال هستم که در این مرکز تمام امکانات، به صورت رایگان در دسترس ما قرار گرفته است و می‌توانم بدون پرداخت کدام هزینه‌، خیاطی را یاد بگیرم.”

پروانه کریمی، دیگر شاگرد این مرکز می‌گوید، پس از مسدود شدن پوهنتون‌ها به‌روی دختران، وی برای فرار از فشارهای روانی، به یادگیری حرفه خیاطی پناه آورده است.

“در شرایط کنونی که تمام مراکز آموزشی به‌روی دختران مسدود است، این مکان برای خیلی از دخترها قوت قلب و امیدواری است. خیلی از دختر‌ها برای فرار از بیکاری و افسرد‌گی به اینجا می‌آیند.”

این برنامه در حالی ازسوی ریاست کار و امور اجتماعی در هرات آغاز می‌گردد که در این اواخر محدودیت‌ها بر کار و فعالیت زنان افزایش یافته است. در آخرین مورد آرایشگاه‌های زنانه در سراسر کشور مسدود شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA