ads

تاسیس یک فابریکه دیگر پروسس پنبه در بلخ

یک فابریکه پروسس پنبه با هزینه 90 میلیون افغانی در ولایت بلخ ساخته شده که به گفتۀ مسئولان آن، در این فابریکه زمینه کار برای 60 تن فراهم گردیده است. شماری از کارگران از تاسیس این فابریکه استقبال کرده و خواستار افزایش فابریکه‌ها و فراهم شدن زمینۀ کار برای افراد بیشتر می‌باشند. از سوی دیگر برخی از کارشناسان این فابریکه را در زمینه پروسس محصولات پنبه مفید می‌دانند، اما می‌گویندکه تنها باساخته شدن یک فابریکه مشکلات دهاقین حل نمی‌گردد، بلکه نیاز به حمایت بیشتر از محصولات زراعتی می‌باشد.

عبداللطیف سهاک
26 سنبله 1402
تاسیس یک فابریکه دیگر پروسس پنبه در بلخ

یکی از تاجران در ولایت بلخ اقدام به سرمایه گذاری به میزان 90 میلیون افغانی در زمینه پروسس پنبه در این ولایت کرده است.

این تاجر که فیض محمد یوسفزی نام دارد، می‌گوید:”تقریبا 90 میلیون افغانی را اینجا سرمایه‌گذاری کردم. در این فابریکه در یک شبانه روز می‌توانیم 80 تُن پنبه را پروسس کنیم. به تعداد 60 تن نیز د در این فابریکه مصروف کار شده‌اند.”

از سوی دیگر شماری از کارگران با استقبال از تاسیس این فابریکه، می‌گویند که چنین فابریکه‌ها باید بیشتر شود تا زمینۀ کار برای جوانان بیشتر فراهم گردد.

یارمحمد، یکی از کارگران می‌گوید:”زمینۀ کار برای ما فراهم شده و ما از تاجران می‌خواهیم فابریکه‌های بیشتری را تاسیس کنند تا شمار بیشتری از مردم مشغول کار شوند.”

در عین حال برخی از کارشناسان چنین فابریکه‌ها را برای پروسس محصولات دهاقین مفید می‌دانند، اما می‌گویند که مشکلات دهاقین تنها با یک کارخانه پروسس حل نمی‌شود، بلکه برای آنان باید تخم‌های اصلاح شده توزیع گردد و زمینه آبیاری منظم فراهم گردد.

یحیی، یکی از کارشناسان امور زراعتی می‌گوید:”دهاقین مشکلات زیاد دارند. ما خواهان حل مشکلات دهاقین از جانب امارت اسلامی هستیم تا زمینۀ کشت و افزایش حاصلات به میان آید.”

در همین حال مسئولان امارت اسلامی در ولایت بلخ می‌گویند که آنان شب و روز در خدمت سرمایه‌گذاران و دهاقین می‌باشند.

سلطان محمد سعید، رییس دفتر والی بلخ می‌گوید:”اگر سرمایه‌گزاران در نیمۀ شب هم بالای ما صدا بزنند که در جایی مشکل دارند، ما همان لحظه به مشکل آنها رسیدگی می‌کنیم.”

به گفتۀ مسئولان در ریاست صنعت و تجارت بلخ، در حال حاضر ۵۰ کارخانه پروسس پنبه در ولایت بلخ فعالیت دارد که دو کارخانه آن دولتی و متباقی همه خصوصی می‌باشند.

پنبه یکی از پیداوارهای مهم زراعتی در ولایت بلخ است که بر اساس آمار ریاست زراعت، مالداری و آبیاری این ولایت، در سال جاری در 28 هزار هکتار زمین کاشته شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA