ads

  اثرات طوفان اخیر در لیبیا بر زندگی نزدیک به یک میلیون تن

شمار قربانیان سیلاب‌های هفته گذشته در لیبیا به یازده هزار و 300 تن رسیده است. سازمان ملل متحد گزارش کرده که نزدیک به ۲۰ هزار تن در اثر این سیلاب‌ها آسیب دیده‌اند و دست کم ۹۰۰ هزار تن در مناطق سیلاب زده نیاز به کمک دارند. در عین حال سازمان صحی جهان اعلام کرده است که سیل بر بسیاری از شهرهای شمال لیبیا نیز اثر گذاشته است.

صدف یارمل
26 سنبله 1402
  اثرات طوفان اخیر در لیبیا بر زندگی نزدیک به یک میلیون تن

شمار قربانیان سیلاب‌های هفته گذشته در لیبیا به یازده هزار و 300 تن افزایش یافت.

خبرگزاری رویترز به نقل از جمعیت هلال احمر لیبیا گزارش داده است که در اثر این سیلاب‌ها، بیش از ده‌هزار تن دیگر مفقود شده‌اند.

مناطق کم ارتفاع و زیرساخت‌های ضعیف شرق لیبیا، بکلی تخریب شده اند. به‌گفتۀ مقامات این کشور، عملیات جست‌وجو برای یافتن اجساد و یا افرادی که زیر آوار و گل و لای هنوز زنده مانده باشند، در درنه ادامه دارد.

سازمان ملل نیز تخمین زده که دست کم ۹۰۰ هزار تن در مناطق سیلاب زده نیازمند کمک هستند.

محمد، باشنده شهر درنه که با تیم‌های کمک‌رسان برای نجات مردم تلاش می‌کند، از خسارات و ویرانی این شهر چنین می‌گوید:”قربانیان این طوفان خیلی زیادند. ده‌ها تن مفقود شده ‌اند. ما به دنبال قربانیان هستیم. ما از همه جوانان لیبیایی، از هرکسی که در بخش صحی آموزش دیده باشد، می‌خواهیم که بیایند و به ما کمک کنند. ما به کمک نیاز داریم.”

عثمان، باشنده شهر الشریف می‌گویدکه شمار زیادی از باشندگان این شهر در درنه جان‌های شان را از دست داده‌اند.

“بیشتر مردم شهر ما در درنه کار می‌کنند، حتی جوانان 20 یا 15 ساله برای کار به آنجا می‌رفتند. در شهر ما برخی خانواده‌ها از سه تا چهار عضو شان را از دست داده‌اند، تلفات بیشتر از جنگ است.”

از سویی هم استاوروس دافیس، کارشناس علوم جوی در مرکز تحقیقاتی “رصدخانه ملی” در آتن، می‌گوید که طوفان دانیل یکی از ویرانگرترین و مرگبارترین طوفان‌ در تاریخ معاصر بوده و این یک پدیده‌ عادی نیست. او شکل‌گیری دانیل را مستقیما به تغییرات اقلیمی نسبت داده و می‌گویدکه رطوبت و گرمای زیاد باعث تقویت آن شده است.

دافیس می‌‌افزاید که این طوفان سه برابر قوی‌تر از طوفان سال ۲۰۲۰ در یونان بود که صدها کشته و زخمی بجا گذاشت.

لیبیا، کشور نفت‌خیز افریقای شمالی از سال ۲۰۱۴، پس از سرنگونی حکومت معمر القذافی، بین دولت‌های رقیب در شرق و غرب تقسیم شده است. دولت مستقر در غرب لیبیا تحت حمایت بین‌المللی است و شرق لیبیا، تحت اداره خلیفه حفتر، فرمانده نظامی قدرتمند این منطقه است.

 جنگ‌های داخلی در این کشور، جان نزدیک به یک‌میلیون تن را گرفته و بیش از پنج میلیون تن دیگر را مجبور به ترک کشور کرده است.

با این حال والکر ترک، کمیشنر سازمان ملل در امور حقوق بشر از مخالفان سیاسی در لیبیا خواسته است که به تنش‌های سیاسی شان پایان داده و برای رسیدگی به مردم با همدیگر متحد شوند.

“من از همه بازیگران سیاسی لیبیا می‌خواهم که بر بن‌بست‌ها و شکاف‌های سیاسی پایان دهند.  برای اطمینان از کمک به آسیب‌دیده‌ها، به طور جمعی اقدام کنند. حال زمان وحدت است، همه کسانی‌که آسیب دیده‌اند، باید بدون هیچ‌گونه تبعیض کمک شوند.”

طوفان دانیل روز یکشنبه هفته گذشته، ظرف چند ساعت به وقوع پیوست که باعث ۴۰۰ میلی‌متر بارندگی در برخی نقاط لیبیا گردید، به‌خصوص در شهر درنه فاجعه آفرید.

از سوی دیگر سازمان صحی جهان اعلام کرده است که سیل بر بسیاری از شهرهای شمال لیبیا هم اثر گذاشته است.

گفتنی است که در این رویداد بیش از 140 مهاجر سوری نیز جان باخته اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA