ads

کاهش 50 درصدی تولید عسل در فاریاب

شماری از فارم‌داران زنبورعسل در ولایت فاریاب می‌گویند که به دلیل خشکسالی‌ و افزایش آفات نباتی، تولیدات عسل خالص امسال با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

آزادبیگ رسولی
23 سنبله 1402
کاهش 50 درصدی تولید عسل در فاریاب

آنان می‌افزایند که عسل فاریاب در مقایسه با عسل‌های خارجی و سایر ولایات از طعم و کیفیت خوبی برخوردار است، اما نبود بازار و برنامه‌های حمایتی ازسوی حکومت بر تولیدات این محصول تاثیرات منفی گذاشته است.

به گفتۀ این فارمداران، واردات عسل تقلبی از کشورهای همسایه و عدم دسترسی زنبورداران داخلی به امکانات پروسس، از دیگر مشکلاتی است که هیچ توجهی از سوی ریاست زراعت و دیگر نهادها به آن صورت نگرفته است.

آنان از مسئولان محلی و مرکزی می‌خواهند که فارمداران زنبورعسل را مورد حمایت قرار داده و برای فروش تولیدات شان بازاریابی کنند تا آنان بتوانند دوباره تولیدات شان را افزایش داده و به کشورهای دیگر نیز صادر کنند.

پیرمحمد، مسئول یکی از فارم‌های زنبورعسل در ولایت فاریاب می‌گوید که سال قبل 200 کیلو عسل تولید کرده بود، اما امسال زنبورهایش تلف شده و نتوانسته 80 کیلو عسل هم تولید کند.

او می‌افزاید که 26 صندوق زنبور داشت، اما از اثر یخبندان زمستان گذشته 23 صندوق آن تلف شد و اکنون دوباره توانسته آنرا به 7 صندوق افزایش دهد.

“امسال حدود 80 کیلو عسل گرفتم و 4 صندوق زنبور اضافه کردم، درحالی که سال قبل حدود 200 کیلو عسل تولید کرده بودم. فروشات بسیار ضعیف است، مردم نمی‌خرند، عسل‌های تقلبی از کشورهای همسایه وارد می‌شود. ما امکانات نداریم، باید حکومت با ما همکاری کند”.

سیدفضل احمد که از سه سال به اینسو زنبور داری می‌کند، می‌گویدکه ۲۰ صندوق زنبورعسل دارد و در سال‌ گذشته حدود 100 کیلو عسل تولید کرده بود، اما امسال حدود 60 کیلو عسل تولید کرده است.

به گفتۀ او هرکیلو عسل خالص طبیعی،  بادرنظر داشت تفاوت های گل آن، از 600 تا 1500 افغانی به فروش می‌رسد.

احمد افزود:” اقتصادم خوب نیست، اگر حکومت مارا حمایت کند و برای ما صندوق یا موم کمک کند، من می‌توانم که در یک سال تا 150 صندوق زنبور افزایش بدهم و تولیدات بیشتری داشته باشم”.

درهمین حال عبدالله امیری، رییس اتحادیه فارمداران زنبورعسل در فاریاب نیز خشکسالی، کاهش گل‌های طبیعی و افزایش آفات طبیعی را از عوامل اساسی کاهش تولید عسل در فاریاب عنوان می‌کند.

به گفتۀ آقای امیری، سال گذشته ازفارم‌های زنبورداری این ولایت، بیش از  یک هزار و200 کیلو عسل حاصل شده بود درحالی‌که این رقم درسال جاری، درحدود 600 کیلو کاهش یافته است.

او با انتقاد از مسئولان ریاست زراعت این ولایت می‌گویدکه تاکنون هیچ نوع کمک و همکاری در قسمت آموزش فارمداری زنبورعسل، ادویه و کمبود صندوق، برای فارمداران این ولایت صورت نگرفته است.

امیری گفت:” امسال تولیدات عسل ما 50 درصد کاهش پیدا کرده، به‌خاطری که خشکسالی آمد. از یک سو سردی هوا زنبورها را ضعیف کرد و از سوی دیگر خشکسالی شد و همچنان مریضی‌های مانند لوک امریکایی، یک نوع کنه و حمله گاو زنبورها، سبب شده که زنبور داران کار نتوانند و عسل جمع‌آوری نشود”.

در همین حال مسئولان در ریاست زراعت ولایت فاریاب تایید می‌کنند که تولیدات عسل در این ولایت در تناسب با سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

سیدظاهر، مدیرفارمداری‌های ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب می‌گویدکه فارم‌های زنبورداری طی سال‌های گذشته در این ولایت رونق خوبی داشته و به تعداد 18 فارم زنبورعسل در این اداره به ثبت رسیده است که 226 صندوق زنبور عسل در این فارم‌ها پرورش می‌یابند.

او اما خشکسالی،آفات طبیعی و غیرمسلکی بودن فارمداران را از عوامل عمده کاش تولیدات عسل در این ولایت عنوان می‌کند.

وی می‌افزاید که تلاش‌ها برای رشد و حمایت این صنعت در هماهنگی با نهادهای داخلی و خارجی جریان دارد:” زنبورداری درفاریاب در زمان کمی رشد کرده و ما تلاش می‌کنیم که درقسمت برنامه‌های آموزشی و افزایش تولیدات فارمداران، با هماهنگی نهادهای دولتی و غیردولتی آنان را مورد حمایت قرار دهیم”.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی مسئول اتحادیه زنبورداران فاریاب، در حال حاضر نزدیک به 30 فارم زنبورداری در این ولایت فعالیت دارند که بیش از ۵۰۰ صندوق زنبورعسل در این فارم‌ها پرورش و سالانه سه بار از آنان حاصل گرفته می‌شود.

این اتحادیه درعین حال از تلف شدن 140 صندوق زنبورعسل در این ولایت، از اثر سرمای زمستان گذشته و آفات طبیعی ناشی از آن خبر می‌دهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA