ads

بی‌بازاری دغدغه نقاش‌های زن در هرات

شماری از نقاشان زن در هرات از نبود بازار فروش برای آثارهنری شان گلایه دارند. آنان می‌گوید که بنابر بی‌توجهی مسئولان و مردم به ارزش هنر، آثار هنری آنان نیز خریداری ندارد. با این حال مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویندکه برنامه‌هایی را در زمینه بازاریابی برای آثار هنری نقاشان، به ویژه زنان روی دست دارند.

رقیه حسینی
20 سنبله 1402
بی‌بازاری دغدغه نقاش‌های زن در هرات

شماری از نقاش‌های زن در هرات شکایت دارند که آثار هنری‌شان خریدار ندارد و این مشکل به انگیزه آنان صدمه می‌زند. آنان می‌گویندکه اگر بی‌توجهی مسئولان و مردم به هنر، به همین منوال پیش برود، رفته رفته هنرنقاشی به فراموشی سپرده خواهد شد.

فریبا حسینی، یکی از نقاشان می‌گوید که در این اواخر بازار فروش آثار نقاشی رونق چندانی ندارد و این موضوع انگیزه فعالیت‌های بیشتر را از وی گرفته است.

“مردم اصلا تمایل به خریدن آثار هنری ندارند. آثار نقاشی ما را می‌بینند، تعریف و تمجید می‌کنند، اما علاقمندی به خریدن آن ندارند. زنان در نمایشگاه‌های نیز به دلیل هزینه بالای آن اشتراک نمی‌توانند.”

معصومه انبری، نقاش دیگر به این نظر است که محدودیت‌های وضع شده برکار زنان، باعث بی‌رونق شدن بازار آثار نقاشی‌ نیز شده است.

“شرایطی را که امارت اسلامی بر ما وضع کرده، کشیدن چهره ممنوع است، اما در نمایشگاه‌هایی که ما قبلا داشتیم، حتی در خارج از کشور، بیشتر کشیدن چهره و سبک‌های جدید طرفدار و فروش داشت. متاسفانه این سبک‌های قدیمی مثل کشیدن منظره، اصلا طرفدار ندارد.”

در همین حال برخی از کارشناسان هنری می‌گویند که برای بازاریابی و زمینۀ فروش آثار نقاشی، نیاز است راه‌کارهایی از سوی مسئولان روی دست گرفته شود.

ثامر ارباب زاده، کارشناس هنری می‌گوید که مسئولان می‌توانند با برگذاری نمایشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور، زمینه فروش آثار هنری زنان را فراهم سازد.

“در نمایشگاه‌های خارجی فعلا تنها مردان اشتراک دارند. اگر سهمیه بندی شود که حداقل 20 تا 30 فیصد خانم‌ها سهیم شوند، آثارآن‌ها نیز به فروش می‌رسد و منبع عایداتی آنان نیز خیلی خوب خواهد شد.”

با این حال مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویندکه به منظور بازاریابی برای آثار نقاشان، به ویژه زنان برنامه‌هایی روی دست گرفته شده است.

مولوی حمیدالله غیاثی، آمر فرهنگ و هنر این اداره می‌گوید که ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات تلاش دارد با برگزاری نمایشگاه‌ها، زمینۀ فروش آثار هنری زنان را فراهم کند.

“یکی از اقدامات وزارت اطلاعات و فرهنگ در زمینۀ حمایت از هنرمندان، برگزاری نمایشگاه کانکور جوایز بود که اخیرا از آدرس هرات هم 46 اثر نقاشی، خطاطی و میناتوری به کابل فرستاده شد. ما در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات همواره در تلاش حمایت از هنرمندان هستیم.”

نقاشان زن درحالی با دغدغه فروش آثار شان گریبانگیر می‌باشند، که پس از مسدود شدن دروازه‌‌های نهادها و مراکز آموزشی به‌روی دختران، شمار زیادی از آنان به یادگیری این هنر روی آورده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA