ads

استادان پوهنتون از حکومت می‌خواهند که به بلند بردن سطح سواد مردم توجه کند

هشتم سپتمبر مصادف با روز جهانی سوادآموزی است که همه‌ساله، به‌هدف ترویج آموزش و بلند بردن سطح سواد مردم، در کشورهای مختلف تجلیل می‌شود.
اما این روز در حالی‌ فرا رسیده است که دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان، از رفتن به مکتب محروم‌اند و تحصیل دختران در پوهنتون‌های دولتی و خصوصی نیز تعلیق شده است.

هاجر جعفری
17 سنبله 1402
استادان پوهنتون از حکومت می‌خواهند که به بلند بردن سطح سواد مردم توجه کند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

استادان پوهنتون، سواد را یکی از ضرورت‌های مهم جامعه خوانده، تاکید می‌کنند که حکومت، باید در زمینه بلند بردن سطح سواد مردم، تلاش کند.

عبدالقهار سروری؛ استاد پوهنتون می‌گوید، در افغانستان آن‌گونه که نیاز است، به بخش سواد توجه نشده است.

او می‌افزاید، کشورهای که به سواد شهروندان خود توجه نموده و زمینه آموزش بدون تبعیض را برای دختران و پسران فراهم می‌سازند، آینده خوبی دارند:”در افغانستان سطح سواد همگانی با در نظر داشت نیازمندی‌های روز بی‌نهایت پایین است به خصوص در سال‌های اخیر، کیفیت سواد و آموزش بی‎نهایت پایین آمده است و حدود نصف جامعه که دختران استند، از آموزش محروم‌اند.”

در همین حال سیما گل‌؛ دیگر استاد پوهنتون، با اشاره به تعلیق تحصیل و آموزش دختران در افغانستان می‌گوید که ادامه این وضعیت، باعث بلند رفتن میزان بی‌سوادی در کشور می‌شود.

او گفت:” در افغانستان سطح سواد پایین شده است، چون نبود زنان باسواد در جامعه، باعث بی‌سوادی تمام جامعه می‌شود و سواد مردان، به تنهایی پاسخ‌گوی نیازمندی‌ها نیست.”

اما مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که به‌دلیل تامین امنیت، روند آموزش به سراسر کشور گسترش یافته است.

بلال کریمی؛ معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید.”فعلا در سراسر کشور در حدود ده میلیون شاگرد در مدرسه‌ها و مکتب‌ها مصروف آموزش استند که از این میان، چهارونیم میلیون تن شان را دختران تشکیل می‌دهند، تعلیم در تمام کشور گسترش یافته است، چون قبل از آمدن امارت اسلامی در افغانستان آموزش فقط در 30 درصد کشور جریان داشت، اما اکنون این آمار به صددرصد افزایش یافته است.”

گفتنی‌ست که در حال حاضر، رقم دقیق افراد با سواد در افغانستان معلوم نیست.

اما سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در سال 1400 هجری خورشیدی، میزان سواد در افغانستان را 43 درصد گزارش داده بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA