ads

عبدالاحمد خاکسار رخت از جهان بربست

عبدالاحمد خاکسار معلم، هنرپیشه و کمدین افغان به عمر 68 سالگی چشم از جهان پوشیده و خانواده، هنرمندان و هوادارانش را در اندوهگین کرد. خانواده این هنرپیشه افغان مرگ وی را تایید کرده‌ و می‌‎گویند که وی ساعت شش صبح روز(دوشنبه، 30 اسد)، از اثر مشکلات قلبی دار فانی را وداع گفت.

مسرور تابش 
30 اسد 1402
عبدالاحمد خاکسار رخت از جهان بربست

عبدالاحمد خاکسار معلم، هنرپیشه و کمدین افغان این بار به‌جای اینکه همچون سال‌‌های متمادی بر لب‌های هوادارانش خنده بیاورد، اشک آنان را جاری کرد.

خاکسار، تهیه‌کننده و بازیگر سینما و تیاتر ساعت شش صبح روز(دوشنبه، 30 اسد)، از اثر بیماری دار فانی را وداع گفت و به کاروان رفتگان پیوست.  

عبدالاحد خاکسار فرزند این هنرپیشه در گفت‌وگو با کلید خبر درگذشت وی را تایید کرد.

“پدرم آنچنان مریض نبود، اما آن شب کمی احساس ضعف کرد و وی را به شفاخانه انتقال دادیم. در شفاخانه به ما گفتند که وی به کُما رفته و ساعت شش صبح روز دوشنبه، جان را به حق سپرد.”

شماری از سینماگران خاکسار را گنجینۀ هنر و شخصیت بی‌بدیل عنوان می‌کنند و می‌گویندکه وی عمرش را وقف خدمت به سینما و ایجاد لبخند بر لبان مردم رنجدیدۀ افغانستان کرده بود.

عارف نوری، از تهیه کننده‌های فلم در افغانستان در مورد خاکسار چنین می‌گوید:”خاکسار یکی از گنجینه‌های بسیار با ارزش افغانستان بود. نبود وی دردآور و ضایعه بزرگ برای هنر و فرهنگ افغانستان است. وی شخصیتی بود که بر لبان همه لبخند می‌آورد. وی همه زندگی خود را وقف هنر و فرهنگ کرد و نامش همیشه جاویدان خواهد بود.”

صدیقه تمکین، از هنرپیشه‌های با سابقه سینمای افغانستان با گلایه از بی‌توجهی مسئولان به وضعیت سینماگران می‌گوید:”من به خاطر عشق خاکسار به هنرش، به‌خاطر رنج‌ها، مردم‌داری و تلاش‌های فراوانی که او کرد، امروز گریستم، ولی حیف که هرگز در افغانستان به سینماگران به طور شاید و باید توجه نمی‌شود.”

خواستیم در مورد خاکسار نظر مسئولان افغان فلم را نیز داشته باشیم، اما با وجود تماس‌های مکرر موفق به دریافت نظر این اداره نشدیم.

عبدالاحمد خاکسار در سال 1334 در یک خانواده فرهنگی به دنیا آمده و دوران آموزش‎های مکتب را در لیسه شیرخان ولایت کندز به اتمام رساند.

او تحصیلات عالی‌اش را نیز در رشته تعلیم وتربیه به پایان رسانده و در کنار هنر تمثیل معلم ورزیده‌ای هم بود. او در شماری از مکتب‌های شهرکابل تدریس کرده که به عنوان معلم دلسوز و مهربان یاد می‌شود.

خاکسار برای نخستین بار در سال ۱۳۶۱ در پارچۀ تمثیلی بانام “بلی و نخیر” نقش بازی کرد که از تلویزیون ملی افغانستان پخش شد.

نزدیکان این هنرپیشه افغان می‌گویندکه وی در بیشتر از 50 فلم سینمایی و شماری زیادی از پارچه‌های تمثیلی و برنامه‌های تلویزیونی نقش بازی کرده که اکثر نقش‌هایش کمیدی می‌باشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA