ads

تحولات سیاسی و امنیتی در سایه امارت اسلامی

بیست‌و‌چهارم اسد 1400 خورشیدی، روزی است که نظام جمهوری تغییر کرد و امارت اسلامی جاگزین آن گردید. مقامات امارت اسلامی می‌گویند که در این مدت در عرصه‌های سیاسی و امنیتی گام‌های خیلی موفقی برداشته شده است.

کلید
25 اسد 1402
تحولات سیاسی و امنیتی در سایه امارت اسلامی

دوسال قبل، در بیست وچهارم اسد سال 1400 خورشیدی، نظام سیاسی افغانستان تغییر کرد و امارت اسلامی جاگزین نظام جمهوری اسلامی شد.

تصور چنین وضعیت برای هیچ کسی به‌خصوص برای شماری از سیاسیون در داخل و خارج از کشور ناممکن بود. اما نیروهای امارت اسلامی یکی پس از دیگری شهر های بزرگ افغانستان را تصرف کردند و مقام‌های امارت اسلامی برای اینکه مردم کشور را ترک نکنند عفو عمومی اعلام کردند.

اما حال با گذشت دو سال از رویکار آمدن این حکومت، افغانستان از نظر سیاسی و امنیتی شاهد چگونه تغییرات است؟

در عرصه سیاست

آگاهان سیاسی می‌گویند که عدم به رسمیت ‌شناختن حکومت فعلی از سوی جامعۀ جهانی یک معضل بزرگ برای افغانستان در این مدت بوده  است.

سیداکبرآغا، مبصر سیاسی می‌گوید که دستاوردهای امارت اسلامی در سایر بخش‌ها تاحد زیادی قابل ستایش است، اما تعاملات سیاسی با جامعه جهانی تنها منوط به امارت اسلامی نیست.

“جامعه جهانی بشمول کشورهای همسایه تحث تاثیر امریکا قرار دارند و این باعث شده تا هیچ کشوری حاضر نشود که امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد.”

این مبصر سیاسی می افزاید که باید برای دختران مطابق به شریعت اجازه تعلیم وتحصیل داده شود، زیرا این مشکل باعث شده است که کشورهای بیرونی در مسایل داخلی افغانستان مداخله کنند و آنرا منحیث پیش شرط برای به رسمیت شناختن حکومت کنونی مطرح کنند.

از جانبی مقصود حسن زاده، دیگر مبصر سیاسی می‌گوید که با دگرگونی حکومت قبلی مردم شاهد یک سلسله تغییرات مثبت بودند، زیرا آنان به دلیل وجود فساد گسترده و عدم تامین امنیت سرتاسری، از حکومت قبلی به ستوه آمده بودند.

اما به باور وی در میدان سیاست هنوز مشکلاتی وجود دارد:” بگو ونگو میان امارت اسلامی به خاطر به رسمیت شناختن در این مدت وجود داشت و همچنان ادامه دارد. به‌خاطر به رسمیت شناختن حکومت کنونی نزد جهان، معیارهایی وجود دارد تا ببینند آیا عملاً حکومت فعلی افغانستان حقوق مردم را برای ‌شان می‌دهد یانه.”

اما فضل‌الرحمن اوریا، یکی دیگر از مبصرین سیاسی در این مورد دید متفاوت دارد.

“امارت اسلامی در این مدت توانسته که روابط سیاسی خود را با کشورهای شرق تامین کند و اکثر این کشورها هم اکنون نمایندگی‌های سیاسی خود را درکابل دارند. به همین گونه نمایندگی‌های سیاسی افغانستان هم در این کشورها فعالیت دارد.”

به باور این مبصر سیاسی، نقش امارت اسلامی در به رسمیت شناختن افغانستان نسبی بوده، در حالی‌که نقش اساسی و مطلق در این خصوص به دست شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌باشد.

اما مقام‌های امارت اسلامی در این مورد چه می‌گویند؟

ذبیح‌الله مجاهد در مصاحبه اختصاصی با رادیو کلید به دستاوردهای حکومت در بخش تعاملات سیاسی و اینکه چرا تا هنوز حکومت کنونی به رسمیت شناخته نشده، این گونه پاسخ می‌دهد:

“در این مدت روابط سیاسی ما با کشورهای اسلامی، همسایه‌ها و منطقه خیلی خوب و مستحکم شده است و نمایندگی‌های سیاسی برخی کشورها در افغانستان فعالیت دارند، اما متاسفانه کشورهای اروپایی وکشورهای غربی که در راس آن ایالات متحده امریکا قرار دارد، برای تعامل سیاسی با افغانستان هنوز هم مشکل تراشی می‌کنند. رفتن دختران به مکتب و سایر مسایل حقوق بشری و ایجاد حکومت همه‌شمول را بهانه و وسیله فشار در برابر امارت اسلامی ساخته اند.”

این مقام امارت اسلامی ابراز امیدواری می کند که برخی کشورهای مهم نیز برای تعامل با امارت اسلامی چراغ سبز نشان داده اند.

“بریتانیا در این خصوص نظریات مثبت داشته و برخی کشورهای دیگر چنانچه امریکا هم چنین اعترافاتی داشته است.”

 در بخش امنیت

تامین امنیت سرتاسری دستاورد بزرگی است که مقام‌های امارت اسلامی در مجالس از آن یاد می‌کنند.

به باور این مقام‌ها، با رویکار آمدن امارت اسلامی امنیت درگوشه وکنار کشور به گونه کامل تامین شده است.

بر اساس معلومات وزارت امور داخله، گراف جرایم نسبت به دوران حکومت قبلی کاهش چشم گیری را نشان می دهد.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله در روز حسابدهی حکومت به ملت گفت:” آمار جرایم جنایی که در 21 ماه اخیر حکومت قبلی به وقوع پیوسته بود، به بیش از 29 هزار واقعه بود، اما در 21 ماه نخست حاکیمت امارت اسلامی، این رقم از  20 هزار واقعه بیشتر نبوده و این در حالیست که وسعت جغرافیایی حکومت قبلی نسبت به اکنون محدود بود.”

اما مردم در مورد وضعیت امنیتی چه می گویند؟

گل محمد باشنده کندز می‌گوید:”درگذشته سرقت‌های مسلحانه و اختطاف‌ها بسیار زیاد بود، اما اکنون این گونه رویدادها نیست.”

احمدضیاء باشنده ولایت غزنی نیز از امنیت سرتاسری راضی است.

“اکنون صدای پتاقی هم نیست، امنیت ولایت ما بسیار خوب تامین شده است. از این ناحیه خیلی راضی هستیم.” 

دولت خان که خود را  باشنده ولایت ننگرهار معرفی می‌کند، می‌گوید که حال او می‌تواند بدون هراس به هر نقطه‌ی از کشور رفت و آمد کند.

” اگرچه کار وبار نیست، اما امنیت بسیار به گونه خوب آن تامین شده است.”

در همین حال برخی از آگاهان امور نظامی دستاوردهای امنیتی امارت اسلامی را در دوسال گذشته مورد ستایش قرار می دهند، اما روی آموزش و مسلکی شدن این نیروها نیز تاکید می‌کنند.

محمد متین، یکی از آگاهان امور در مورد چنین می‌گوید:”با وجودی‌که در جریان دو سال اخیر یک سلسله حملات تخریبی صورت گرفت، اما با آنهم نیروهای امنیتی در تامین امنیت کشور موفق بودند. اما درکنار این همه، برای تامین هرچه بهتر امنیت باید افراد متخصص در نهادهای امنیتی استخدام شوند و نیروهای امنیتی نیز آموزش‌های مسلکی را فرا بگیرند، زیرا این کار در تامین امنیت و  جلب اعتماد مردم کمک می کند.”

به باور مبصرین، تمکین حکومت کنونی به خواست‌های مشروع جامعه جهانی با توجه به منافع ملی می‌تواند امارت اسلامی را در میدان سیاسی کامیاب و از انزوای سیاسی بیرون کند. در غیرآن با گذشت هر روز فاصله میان امارت اسلامی و جهان بیشتر خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA