ads

ضرب الاجل کشورهای غرب افریقا به رهبران کودتا در نیجر

کشورهای غرب افریقا برای کودتاچیان در نیجر یک هفته ضربالاجل تعیین کرده تا محمد بازوم، رییس‌جمهور مخلوع این کشور را به قدرت بازگردانند. رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب افریقا هشدار داده‌اند که در غیر این‌صورت تحریم‌های شدیدی را علیه نیجر اعمال و از زور استفاده خواهند کرد.

صدف یارمل
9 اسد 1402
ضرب الاجل کشورهای غرب افریقا به رهبران کودتا در نیجر

رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب افریقا(ECOWEST)، به کودتاچیان یک هفته ضرب‌الاجل تعیین کرده است تا محمد بازوم، رییس‌جمهور مخلوع این کشور را به قدرت بازگردانند.

در یک نشست اضطراری، رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب افریقا در موردکودتای هفته گذشته در نیجر بحث کرده و خواستار احیای قانون اساسی این کشور شدند و هشدار داده اند که در غیر این صورت اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهند داد.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب افریقا (ECOWAS) و اتحادیه اقتصادی و پولی غرب افریقا اعلام کرده‌اند که اگر طی یک هفته رییس‌جمهور مخلوع باز نیجر به قدرت باز گردانیده نشود، این کشورها سرحدات شان را با نیجر بسته می‌کنند.

این کشورهای کودتاچیان را علاوه بر تحریم‌های شدید اقتصادی، به مداخله نظامی نیز تهدید کرده‌اند.

عمر تورای، رییس کمیسیون جامعه اقتصادی کشورهای غرب افریقا گفته است:”اگر رهبران کودتا در جریان یک هفته اقدام نکنند، برای بازگرداندن قانون اساسی در جمهوری نیجر، تمام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. این اقدامات ممکن است شامل استفاده از زور باشد.”

با این حال اوهومودو ماهامادو، صدراعظم نیجر گفته است که تحریم‌های جامعه اقتصادی کشورهای غرب افریقا، برای این کشور فاجعه‌آمیز خواهد بود، زیرا این کشور به شدت به شرکای بین‎المللی متکی است.

این در حالی‌است که آمادو آبدرامانه، سخنگوی حکومت نظامی(کودتایی) نیجر، گفته است:”ما می‌خواهیم یک بار دیگر به جامعه اقتصادی کشورهای غرب افریقا یا هر ماجراجوی دیگر، عزم راسخ خود را برای دفاع از میهن خود نشان دهیم.”

کودتای نظامی در نیجر که از روز چهارشنبه(۲۶ جولای) آغاز شد، به طور گسترده از سوی همسایگان، اتحادیه افریقا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و دیگر کشورهای جهان از جمله ایالات متحده و فرانسه محکوم شده است. تمامی کشورها از به رسمیت شناختن قدرت جنرال عبدالرحمان تیانی در نیجر خودداری کرده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA