ads

معترضان در بنگله‌دیش خواهان استعفای صدراعظم

هزاران تن از حامیان حزب ملی‌گرا و چندین جنبش مخالفان در بنگله‌دیش، دست به اعتراضات گسترده زده‌اند. معترضان خواستار استعفای صدراعظم، آزادی زندانیان اپوزیسیون و تشکیل دولت موقت تا انتخابات 2024 شده‌اند.

صدف یارمل
8 اسد 1402
معترضان در بنگله‌دیش خواهان استعفای صدراعظم

هزاران تن از حامیان حزب ملی‌گرا و چندین جنبش مخالف صدر اعظم بنگله‌دیش، با راه‌اندازی اعتراضات گسترده‌، خواستار استعفای شیخ حسینه، آزادی زندانیان اپوزیسیون و تشکیل دولت موقت تا انتخابات سال آینده میلادی، شده‌اند.

معترضان تلاش کردند سرک‌های عمومی در داکا؛ پایتخت بنگله‌دیش را ببندند که از سوی پولیس با پرتاپ تیرهای پلاستیکی و گاز اشک‌آور شدیدا سرکوب شدند.

براساس گزارش‌ها، حامیان حزب ملی‌گرای بنگله‌دیش روز شنبه موترها را به آتش کشیده و بمب‌های نفتی را منفجر کردند.

بلال حسین، یک تن از معترضان با تاکید بر ادامه اعتراضات می‌گوید که مردم به‌دلیل زیرپاشدن حقوق‌شان از سوی دولت، خشمگین هستند و به اعتراضات ادامه خواهند داد.

“باوجود سرکوب و خشونت پولیس که جان ما را به خطر انداخته است، ما بازهم توانایی این را داریم که جمع شویم، اعتراض کنیم و حق خود را بخواهیم. همه به‌خاطر زیرپاشدن حقوق‌شان از سوی دولت، خشمگین هستند.”

در همین حال فاروق احمد، سخنگوی پولیس شهر داکا، می‌گوید:”نیروهای پولیس بدون هیچ دلیلی مورد حمله قرار گرفتند. آنها فقط در تلاش بودند تا جریان ترافیک را کاهش دهند، ما مجبور شدیم برای کنترول اوضاع، از گاز اشک‌آور و تیرهای پلاستیکی کار بگیریم.”

از سویی هم راهول کبیر رضوی، سرمنشی حزب ملی بنگله‌دیش، اعتراضات را مسالمت آمیز خوانده و  گفته است که معترضان به دنبال راه‌های حل این مشکل می‌باشد.

“ما راه‌های دموکراتیک را برای یک رویداد صلح‌آمیز دنبال می‌کنیم. ما درحال برگزاری مراسم خود با مردم و حامیان خود هستیم. ممکن است به ما ضربه بزنند. اما ما به حق خواهی استوار خواهیم ماند.”

صدراعظم حسینه، از زمان رسیدنش به قدرت در سال 2009، به اقتدارگرایی، نقض حقوق بشر، سرکوب آزادی بیان و سرکوب مخالفان و منتقدانش متهم شده است.

از آن زمان تاکنون حزب صدراعظم بنگله‌دیش بارها مورد انتقاد قرار گرفته و این اعتراضات در ماه‌های اخیر گسترده‌تر شده و تنها روز شنبه(هفتم اسد) ده‌ها تن زخمی و صدها تن بازداشت شده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA