ads

صدمین روز جنگ در سودان و گرسنگی 19 میلیون نفر

باگذشت صد روز از آغاز جنگ میان اردو و نیروهای پشتیبانی سریع در سودان، مشکلات موادغذایی و گرسنگی در آن کشور به اوجش رسیده است. قبل از آغاز درگیری‌ها، 16 میلیون سودانی غدای کافی نداشتند. اما اکنون سازمان ملل متحد می‌گوید که سه میلیون تن دیگر به جمع آن‌ها افزوده شده‌اند.

صدف یارمل
3 اسد 1402
صدمین روز جنگ در سودان و گرسنگی 19 میلیون نفر

درگیری‌ها بین اردوی سودان و نیروهای حمایت سریع در حالی وارد صدمین روز خود شده است که گفته می‌شود برعلاوه تخریب زیرساخت‌های این کشور، هزاران تن در این جنگ کشته و میلیون‌هاتن دیگر آواره شده‌اند.

این درگیری در ۱۵ اپریل ۲۰۲۳ با برخوردهای نظامی در سرتاسر کشور به‌خصوص خارطوم و دارفور آغاز شد و تا ۲۱ اپریل دست کم ۴۱۳ کشته و بیش از ۳۵۰۰ مجروح بجا گذاشت.

درگیری با حمله نیروهای شبه نظامی نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) به مناطق کلیدی حکومتی آغاز شد و هردو طرف در صدد کنترل مناطق کلیدی حکومتی شدند.

قبل از آغاز درگیری در سودان، بیش از یک-سوم جمعیت این کشور غذای کافی برای خوردن نداشتند و اکنون نیز سازمان جهانی غذا گزارش می‌کند که بیش از 19 میلیون تن با گرسنگی حاد روبه‌رو هستند. 

در اثر این درگیری‌ها برعلاوه تشدید گرسنگی، کسب و کار شمار زیادی از مردم از بین رفته و شماری دیگر هم وظایف شان تعلیق شده است.

عثمان احمد، باشنده خارطوم از وضعیت بد اقتصادی و امنیتی سودان شکایت دارد و می‌گوید که معلوم نیست تا چه زمانی درگیری‌ ادامه خواهد داشت.  

“وضعیت اقتصادی ما بسیار وخیم است، بیش از سه ماه است که تقاعدی تعداد زیادی از مردم پرداخت نشده. مردم با این شرایط مبارزه می‌کنند و هیچ‌کس نمی‌داند فردا چه خواهد شد.”

درگیری‌ میان اردو و نیروهای پشتیبانی سریع سودان با بارها میانجیگری کشورهای مختلف متوقف نشده، بلکه دو طرف به دفعات، تفاهم‌نامه پایان خشونت‌ها را نقض کردند.

با این حال نهادهای کمک‌رسان می‌گویند که جنگ‌های شدید، تهدیدات امنیتی و عدم دسترسی به مناطق متاثر از جنگ، باعث شده است که نهادهای کمک‌رسان نتوانند کمک‌ها را به نیازمندان عرضه کنند.

مایکل دانفورد، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی غذا در سودان روند کمک رسانی در این کشور را بسیار پیچیده توصیف کرده و گفته که رساندن کمک‌‌ها به نیازمندان برای کارمندان سازمان‌ها خطرآفرین است.

“این پیچیده‌ترین عرضه کمک‌های بشردوستانه در سراسر جهان است. ناامنی کارما را واقعا خطرناک ساخته است. مهم‌ترین نیاز ما این است که درگیری باید خاتمه یابد.”

درگیری‌های خشونت‌آمیز که پانزدهم اپریل گذشته در سودان آغاز شد، همچنان در خارطوم و اطراف آن ادامه دارد و تاکنون شمار زیادی از غیرنظامیان، نیروهای اردو و نیروهای حمایت سریع سودان قربانی شده‌اند.

در عین حال کارشناسان می‌گویند که این درگیری‌ها عمق فاجعه در سودان را نشان می‌دهد و تبعات هولناکی برای ملت این کشور خواهد داشت.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA