ads

پوتین: روسیه ذخایر کافی از بمب‌های خوشه‌یی دارد

ولادیمیرپوتین، رییس‌جمهور روسیه می‌گوید که روسیه ذخایر کافی از بمب‌های خوشه‌یی دارد و در صورتی که اوکراین از مهمات خوشه‌یی در جنگ علیه روسیه استفاده کند، این کشور نیز دست عمل متقابل خواهد زد. ازسویی هم اوکراین اعلام کرده که از بمب‌های خوشه‌یی برای از بین‌بردن تمرکز سربازان دشمن، هنگام تلاش برای بازپس گیری قلمرو خود استفاده خواهد کرد، اما از این تسلیحات در قلمرو روسیه استفاده نخواهد کرد.

صدف یارمل
26 سرطان 1402
پوتین: روسیه ذخایر کافی از بمب‌های خوشه‌یی دارد

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه می‌گوید که روسیه ذخایر کافی از بمب‌های خوشه‌یی را دارد و در صورت لزوم از آن‌ها علیه اوکراین استفاده خواهد کرد.

وی گفته است که استفاده از این مهمات را جرم می‌داند، اما اگر اوکراین از مهمات خوشه‌یی در ضد حمله خود استفاده کند، روسیه نیز اقدام تلافی جویانه خواهد کرد.

رییس جمهور روسیه تاکید کرده است که باوجودی که نیروهای این کشوردر برخی موارد با کمبود مهمات روبه‌رو شده است، اما تاکنون از این گونه مهمات استفاده نکرده است.

پوتین در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه گفت:”ما قبلا این کار را انجام نداده‌ایم، با وجود کمبود مهمات در مقاطع زمانی خاص، از آن‌ها استفاده نکردیم. البته اگر از چنین مهماتی علیه ما استفاده شود، ما حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌داریم.”

این درحالیست که اوکراین بمب‌های خوشه‌یی را از ایالات متحده دریافت کرده است  و اهدای این سلاح‌های بحث برانگیز، واکنش‌های زیادی را درپی داشته است.

استفاده از این مهمات در بیش از 100 کشور جهان ممنوع شده است و گروه‌های حقوق بشری نیز می‌گویند که مهمات خوشه‌یی تهدیدی فوری برای غیرنظامیان در طول درگیری است.

به‌گفتۀ آنان، این تسلیحات بمب‌های منفجر نشده از خود باقی می‌گذارد که می‌تواند برای دهه‌های آینده نیز خطرآفرین باشد.

با این حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده پیشتر با اعلام ارسال مهمات خوشه‌یی از سوی امریکا به اوکراین، گفته بود که اوکراین از این مهمات به گونه بسیاردقیق استفاد خواهد کرد. “اوکراین تضمین‌های کتبی ارائه کرده است که قرار است از این مهمات بسیار دقیق استفاده کند. هدف از فرستادن مهمات خوشه‌یی به اوکراین، به حداقل رساندن هرگونه خطر برای شهروندان این کشور است.”

با این حال مقامات اوکراینی گفته‌اند که از بمب‌های خوشه‌یی برای از بین‌بردن تمرکز سربازان دشمن در هنگام تلاش برای بازپس گیری قلمرو خود استفاده خواهد کرد، اما از این تسلیحات در قلمرو روسیه استفاده نخواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA