ads

گالری نقاشی دختران بازمانده از آموزش در هرات

یک خانم در ولایت هرات برای بیش از پنجاه دختر بازمانده از آموزش یک گالری آموزش نقاشی و میناتوری را ایجاد کرده است. شماری از دخترانی که از آموزش محروم شده‌اند، از این اقدام استقبال کرده و می‌گویند که خیلی خرسندند که برای شان چنین فرصتی فراهم شده است.

مرجان وفا
18 سرطان 1402
گالری نقاشی دختران بازمانده از آموزش در هرات

شماری از دختران بازمانده از تحصیل در هرات، این‌بار به سراغ آموزش هنر میناتوری و نقاشی رفته‌اند. آنان می‌گویند که این هنر را در یک گالری نقاشی و میناتوری دنبال می‌کنند؛ مرکزی که از سوی یک خانم با نام ماریا ارباب زاده، در شهر هرات ایجاد گردیده.

حبیبه، یکی از محصلان پوهنتون، می‌گوید که پس از بسته شدن پوهنتون به‌روی دختران، او به این مرکز مراجعه کرده و مصروف فراگیری هنر میناتوری و نقاشی است.

“بسته شدن مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران، خیلی روی روحیه دختران تاثیر گذاشته است. دختران دوست دارند که بتوانند مانند پسران از حق آموزش و کار برخوردار باشند. خواهش ما این است که مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران باز شود.”

شبانه، یک تن دیگر از شاگردان گالری نقاشی و میناتوری، می‌گوید که بسته شدن مکتب‌ها به‌روی دختران باعث شده که او راه‌های مختلفی را برای فراگیری و آموزش جستجو کند.

“مدت دو سال می‌شود که با استاد ارباب زاده همکاری دارم. این کار برایم خیلی خوش آیند است، زیرا در چنین شرایطی ما از هنر خود به نحو احسن کار می‌گیریم.”

به‌گفتۀ کسانی که در این گالری کار می‌کنند، اکثر شاگردان این مرکز هنری را دختران محصل تشکیل می‌دهند که از صبح تا عصر مصروف نقاشی و میناتوری می‌باشند.

ماریا ارباب زاده، مؤسس این گالری هدف از این کار خود را ایجاد زمینۀ کار و آموزش برای دختران بازمانده از آموزش عنوان می‌کند.

“در شروع  این کار چهار تا پنج شاگرد داشتم. اما اکنون خدا را شکر 45  شاگرد و 20 کارمند دارم که هرکدام به سبک‌های مختلف با ما همکاری دارند. آنان با شیوه‌های مختلف؛ روی پارچه، روی شیشه، کندن کاری روی چوپ و غیره کار می‌کنند. تقریبا چند سبک مختلف است که اینجا کار می‌کنیم.”

دختران درحالی برای فراگیری هنر نقاشی و میناتوری به این گالری روی می‌آورند که حدود دوسال است که دروازه‌های مکتب‌ها و نزدیک به هفت ماه است که دروازه‌های پوهنتون‌ها به‌روی دختران تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

مقامات حکومتی همواره گفته‌اند که با فراهم شدن شرایط مناسب، به تمام دختران اجازه آموزش داده خواهد شد، اما معلوم نیتس که شرایط مناسب تاچه زمانی فراهم خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA