ads

فرهنگیان هرات خواهان مکان معیاری برای موزیم

شماری از شهروندان و فرهنگیان در ولایت هرات مکان کنونی موزیم این ولایت را مناسب ندانسته و از مسئولان می‌خواهند که یک مکان مناسب را در این زمینه فراهم سازد. آنان می‌گویند آثار باستانی در این موزیم در مکان نمناک و نا مناسب قرار دارد و امکان داردکه در آینده نه چندان دور این آثار آسیب ببیند. در همین حال مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات نیز مکان کنونی موزیم را مناسب ندانسته و می‌گویند که آنان از روی مجبوری آثار باستانی را در قلعه اختیار  الدین به نمایش گذاشته‌اند.

نصرالله احمدی
6 جوزا 1402
فرهنگیان هرات خواهان مکان معیاری برای موزیم

شماری از شهروندان و فرهنگیان در ولایت هرات از نبود مکان مناسب و معیاری برای نگهداری و نمایش آثار باستانی انتقاد می‌کنند.

آنان می‌گویند که ولایت هرات در گذشته و حال موزیم معیاری نداشته و آثار باستانی در جای نمناک نگهداری و به نمایش گذاشته می‌شود.

عبدالقیوم وزیری، مسئول انجمن حامیان میراث‌های فرهنگی هرات در صحبت با کلید می‌گوید که نم و رطوبت زیاد به آثار باستانی آسیب خواهد زد.

“قلعه اختیار الدین، به‌خصوص قسمت تحتانی آن، جای مناسبی برای موزیم نیست. باید موزیم در جای باشد که رطوبت نداشته باشد. آثاری که در تحویل‌‌خانه‌ها حفاظت می‌شود، باید به آنها توجه صورت گیرد تا از فرسودگی و تخریب شدن آن جلوگیری شود.”

در همین حال شماری از باشندگان هرات می‌گویند که آثار باستانی، نشاندهنده هویت و تاریخ این سرزمین است و باید از آن به درستی محافظت شود.

مریم احمدی، یکی از باشندگان ولایت هرات انتقادش را از وضعیت کنونی موزیم این ولایت چنین بیان می‌کند:”موزیم واقعا مکانی است که زحمت زیاد روی آن صورت گرفته است، ولی محیط موزیم کنونی نم دارد. از نظر کارشناسان آثار باستانی باید در جایی نگهداری شود که نمناک نباشد.”

جمعه گل، یکی دیگر از باشندگان هرات تاکید دارد که برای نگهداری از آثار باستانی، باید یک ساختمان معیاری و مناسب ساخته شود.

“امروز برای دیدن موزیم به قلعه اختیارالدین آمدم. امیدوار هستم که مسئولین در قسمت موزیم رسیدگی کنند. از موزیم و آثارهای باستانی به عنوان سرمایه ملی حفاظت شود، چون شواهد تاریخی ما است.”

با این حال مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که آثار و آبدات تاریخی برای حکومت کنونی مهم بوده و از آن به گونۀ درست نگهداری می‌گردد.

نعیم‌الحق حقانی، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات باآنکه مکان کنونی موزیم را معیاری و مسلکی نمی‌داند، اما می‌گوید که این اداره از روی مجبوری آثار تاریخی را در قلعه اختیارالدین به نمایش گذاشته است.

“از جامعه اکادمیک و علمی می‌خواهیم که  در زمینه جای معیاری برای آثار موزیم ولایت هرات، روی یک پلان کامل فکر کنند تا با همکاری ادارات ذی ربط، زیر نظر مقام ولایت یک جای مناسب در نظر گرفته شود.”

رییس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌افزاید که کشیدن آثار باستانی از موزیم بدون اطلاع قبلی، ویا قاچاق آن جرم محسوب شده و تمام ارگان‌های امنیتی با متخلفین برخورد قانونی خواهند کرد.

بر بنیاد گفته‌های مدیریت موزیم هرات، درحال حاضر حدود 3 هزار آثار باستانی در این موزیم وجود دارد، اما به دلیل نبود جای مناسب تنها 500 اثر آن به نمایش گذاشته شده است.

حال دیده شود که تاچه زمانی مکان مناسب برای موزیم و آرشیف آثار باستانی هرات، فراهم خواهد شد؟

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA